Cleopatrick - Fake Moon


Die erste Vorladung (VIII-MMCCV)

Personalien:
Aus Cobourg in Ontario stammt das kanadische Duo Cleopatrick, das aus Luke Gruntz (Gesang, Gitarre) und Ian Fraser (Schlagzeug) besteht.

Tathergang:
Luke und Ian lernten sich quasi im Sandkasten kennen und AC/DC begeisterte später die dann 8-jährigen Jungs für Musik. Als Teenager begannen sie dann selbst Musik aufzunehmen und veröffentlichten 2016 ihre erste EP. 2021 erschien mit „Bummer“ das Debütalbum von Cleopatrick, dem nun „Fake Moon“ folgt. Das Album, bei dem das Duo ein Hang zu Großbuchstaben hat, wurde von Gruntz und Fraser zusammen mit Phil Weinrobe (Adrianne Lenker, Tomberlin) produziert und am 14. März digital veröffentlicht. Ein physischer Release über Nowhere Special Recordings ist auf CD und LP (clear Vinyl) für den 11. April angekündigt. In Weinrobes Studio in Brooklyn erhielten Cleopatrick zusätzlich Input vom Gitarristen und Multiinstrumentalisten Mike Haldeman.

Plädoyer:
Von der Begeisterung über den Hardrock von AC/DC über die ersten eigenen Veröffentlichungen, die eher schroffem Alternative Rock oder kantigem Grunge zuzuschreiben waren, bis zum nun eher verletzlichen Slacker Rock, introvertierten Post-Rock oder melancholischen Shoegaze ging die musikalische Reise und Weiterentwicklung von Cleopatrick, die selbst die Wortschöpfung „Laptop Rock“ nutzen.

Zeugen:

Quarrelling with power and vulnerability, FAKE MOON serves up bit-crunched guitars, wavy synth lines and glitched vocals in an album that sees them embark on something far more adventurous than they've encountered before. Shaped in lo-fi grit, the record plays into this "fake moon" - a sinister CCTV surveillance looming us over us like some big shadow. It's this raw paranoia of power that the record navigates all the while acting in an individualistic defiance towards "the man". Initially inspired by the wasps disguised as cameras in 2003 vintage The Simpsons: Hit & Run, it soon developed into something far more anxiety-inducing - and far too real.
The record kicks things off with Heat Death, a repetitive low-res guitar scrunches as if stuck in a cutscene, before Luke Gruntz's vocals boot us up forward into a resolution. Pangs of guilt are mirrored on BAD GUY, the gloomy lead single fends off gritty synth and haunting guitar swoons. (…)
The boys sophomore is an shoegaze scope of a concept almost flawless in execution. A melancholic sound that is best enjoyed staring at ceilings at 3am. This is cleopatrick with FAKE MOON.

A sense of vulnerability comes to the fore, admittedly more through vibes than anything else, with the vocal feeling slightly muddied by over-production (‘BAD GUY’) and quite intense moments of background static (‘HAMMER’, ‘SOFTDRIVE’). Essentially, ‘FAKE MOON’ presents a myriad of ‘nearly’ moments. Generously, it could be described as a band bravely testing their boundaries; harshly, an over-worked yet under-developed selection of ideas. In reality, it’s somewhere in between those two positions; to paraphrase Neil Armstrong, it might be a giant leap for Cleopatrick, but they’re a few small steps away from landing it.
(DIY)

Indizien und Beweismittel:


  


   


   


    


Ortstermine:
-

Urteile:
Nun sind die werten Richter gefragt...


0 Comments