NewDad - Altar


Wurde hier etwa letzte Woche der Dreampop-/Shoegaze-Donnerstag vergessen? Das wäre insofern recht passend, da auch NewDad ihr Shoegaze-Sounds etwas entfallen ist.

Im Hause NewDad ist auf jeden Fall viel los. Die 2018 in Galway gegründete Band benötigte etwas Anlauf für ihr Debütalbum, das  nicht nur von Robert Smith (The Cure) hoch gelobte „Madra“ (2024). Um so erstaunlich, dass seitdem die „Safe“ EP veröffentlicht wurde, Sängerin Julie Dawson Zeit für ihr Solodebüt („Bottom of the Pool“) fand und auch mit „Altar“ das zweite Album von NewDad fertiggestellt wurde - und das, obwohl ihnen die Bassistin Cara Joshi verlustig ging. 
Als Trio, neben Dawson an Mikrofon und Gitarre sind dies noch Seán O’Dowd (Gitarre) und Fiachra Parslow (Schlagzeug), schärfte man mit den Produzenten Sam "Shrink" Breathwick und Justin Parker den Sound zu klarerem, kantigeren 90er Jahre Alternative Rock und ließ den für Shoegaze elementaren, verhallten Reverb-Effekt außen vor. In einer Playliste würden sich viele der 12 Songs von „Altar“ gut zwischen the Joy Formidable und Fear Of Men machen. 

„Altar“ ist als CD und LP (Recycled Black Vinyl, Transparent Red Vinyl, Cream Vinyl, Silver with Blue and White Streak-Splatter Vinyl) erhältlich.

NewDad in Deutschland:
06.10.25 Hamburg, Nochtspeicher
07.10.25 Berlin, Lido


 


As before, there is a temptation to play spot the influences. NewDad, to their credit, have never been shy about their debt to the 1980s and 1990s, and Altar references the entire A-Z of late-20th-century alternative icons, from Cocteau Twins to Sisters of Mercy via The Cure and Pixies.
Crucially, though, NewDad bring something new – something Irish – to the formula. There is a keening mournfulness to Dawson’s voice that means at moments it’s like listening to Sinéad O’Connor fronting The Breeders. Stormy basslines push ever forward, tightly cranked with purpose, but Dawson sounds like the saddest person in the universe, and that juxtaposition between guitar abandonment and turbocharged ennui is hugely affecting. (…)
That isn’t to say Altar is a downer. At full throttle it re-creates the energy of a heaving indie disco: Heavyweight starts with a gauzy Sonic Youth riff; Pretty has the twitchy quality of jangling postpunk guitar; and a slamming Pixies energy ripples through the single Roobosh, with its descending riff and rising bass.
These highs and lows reach a thunderous crescendo on Something’s Broken, a stormy epic that suggests a Taylor Swift power ballad filtered through old-school indie angst. It is breathtakingly bittersweet, an autumnal chugger that confirms NewDad as alt pop’s irresistible new godfathers of glum.




1 Comments