10 Fakten zum ersten (und letzten) Album von Viola Beach: 1. Knapp sechs Monate, nachdem Kris Leonard (Gesang, Gi...

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10 Fakten zum ersten (und letzten) Album von Viola Beach:

1. Knapp sechs Monate, nachdem Kris Leonard (Gesang, Gitarre), River Reeves (Gitarre), Jack Dakin (Schlagzeug) und Tom Lowe (Bass) sowie ihr Manager Craig Tarry bei einem Autounfall in Schweden tödlich verunglückten, ist ihr Debütalbum veröffentlicht wurden. 

2. Die Familien der Bandmitglieder haben zum Erscheinen von "Viola Beach" auf dem eigenen Label Fuller Beans Records folgendes Statement abgegeben:

“We are tremendously proud of everything the boys achieved in such a short space of time. Craig, Jack, Kris, River and Tom shared a huge passion, talent and dedication to music.
We believe the best way to celebrate our sons’ lives is to release an album of their songs.
This is their legacy and we know deep in our hearts that the boys would want the world to listen to the music they poured everything into. This was only the beginning for them and these nine songs were written with every intention to be shared, heard and, most of all, enjoyed.
We hope that it brings you as much happiness listening to it as we know it did to them making it.”

3. Die Produzenten Adrian Hall und Lee McCarthy entdeckten die Band Anfang 2014 über Soundcloud und nahmen mit ihnen im Verlauf von 18 Monaten insgesamt 5 Sessions in deren Studio auf. Später folgten BBC Sessions, von denen es "Get To Dancing" auf das Album schaffte, und Aufnahmen mit dem Produzenten Ian Grimble, die in eine fünf oder sechs Songs starke EP münden sollten. Dazu Ian Grimble vor einigen Monaten: 

“The team around Viola Beach will sit down with the families once the funerals have taken place, and we’ll work out how best to proceed. Whether that’s making an album internally for the families or an album that actually gets released, I don’t know. There’s a lot of music, a lot of demos, a lot of amazing songs, and it’d be great if it got out, but at the moment, everybody’s still grieving. We need to sit down and work out what we do with it.”

4. Letztendlich enthält "Viola Beach" nun 9 Songs, die knapp 34 Minuten laufen. Eingerahmt wird das Album von den Singles "Swings & Waterslides" und "Boy That Sings".




5. Am 27. August 2015 veröffentlichten Viola Beach ihre selbst finanzierte erste Single "Swings & Waterslides", die zwar nicht in die Charts kam, aber die BBC auf die Band aufmerksam machte. Radioeinsätze, BBC Sessions und ein Auftritt auf der BBC Introducing Stage der 2015er Festivals in Reading und Leeds folgten.

6. Nach dem tödlichen Unfall am 13. Februar 2016 wurde eine Social Media Kampagne initiiert, um "Swings & Waterslides" an die Spitze der Charts zu befördern. Diese wurde u.a. von Liam Gallagher, Ian Brown und Kasabian unterstützt. Die Single kletterte daraufhin bis auf Platz 11 der Charts.




7. Am 22. Januar 2016 hatten Viola Beach ihre zweite Single veröffentlicht. "Boys That Sing" stieg nach dem noch immer nicht geklärten Unglück bis auf Platz 80 der UK Charts.

8. Am 26. Juni 2016 zollten Coldplay der Band ihren Tribut, indem sie "Boys That Sing" während ihres Auftritts beim Glastonbury Festival coverten. daraufhin kehrte der Song in die Hitparaden zurück (#50).




9. "Viola Beach" wird vermutlich heute auf Platz 1 der britischen Album Charts eingestiegen sein, denn unter der Woche hatte es einen Vorsprung von 6000 verkauften Einheiten vor dem ehemaligen Spitzenreiter, einer Best Of-Zusammenstellung von ELO.

10. Bei Metacritic steht "Viola Beach" aktuell bei einem Metascore von 75/100 Punkten bei 7 berücksichtigten Kritiken:

Then you actually listen to it, and what you’re struck by isn’t the sadness of the story, or the potential that will go unfulfilled, but the energy and exuberance that so obviously went into making it. ‘Viola Beach’ is an album that, against all odds, leaves you with a smile on your face. Of course, that’s what early singles ‘Swings And Waterslides’ and ‘Boys That Sing’ did so well in the first place: Viola Beach were at a stage in their career where influences (in particular the elastic indie-funk of Peace and Two Door Cinema Club and melodic ebullience of The Kooks) were still worn on their sleeves, but they possessed enough charm – and talent – to dispel any cynicism. Certainly this summer’s festival circuit already feels poorer for the absence of earworms-in-waiting like ‘Really Wanna Call’ and ‘Like A Fool’.

The exception is ‘Call You Up’, a winsome late-night lament that hints at hidden depths and a burgeoning songwriting maturity. We’ll never know what 19-year-old frontman Kris Leonard was working on at the time of his death, much less the songs he would have gone on to write had he lived, but ‘Call You Up’ may well be the best one that he left behind. Viola Beach’s name will always be synonymous with tragedy, but at least now we have a document of who this band were – and what they might have achieved.
(NME)


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