Die erste Vorladung (II) Personalien: Das in London residierende Quintett Tender Trap besteht aus Amelia Fl...

Tender Trap - Ten Songs About Girls



























Die erste Vorladung (II)

Personalien:
Das in London residierende Quintett Tender Trap besteht aus Amelia Fletcher, Katrina Dixon, Rob Pursey, Emily Bennett und John Stanley. Kurzzeitig war auch Elizabeth Morris mit an Bord, die aber 2010 entschied, sich voll und ganz auf ihre andere Band, Allo Darlin', zu konzentrieren.

Tathergang:
Amelia Fletcher, Rob Pursey und John Downfall spielten bereits Ende der 90er zusammen in der Band Marine Research. Fletcher war zuvor bereits in den Twee-Pop-Kapellen Heavenly und Talulah Gosh unterwegs oder sang für The Wedding Present, Hefner und The 6ths.

Tender Trap wurden 2001 gegründet und blicken mittlerweile auf 4 Alben zurück: "Film Molecules" (2002), "6 Billion People" (2006), "Dansette Dansette" (2010) und die aktuelle Platte "Ten Songs About Girls", die wie gewohnt über Fortuna Pop! -  die Heimat von Allo Darlin', The Pains Of Being Pure At Heart, The Wave Pictures oder The Lucksmiths - veröffentlicht wird. 

"Ten Songs About Girls" wurde zusammen mit Brian O'Shaughnessy (Primal Scream, My Bloody Valentine, Saint Etienne) in Bark Studios aufgenommen,  beinhaltet (man wäre wohl nicht von selbst darauf gekommen) 10 Titel, dauert knapp 33 Minuten und erscheint auch auf Vinyl.

Plädoyer:
Bei der musikalischen Vorgeschichte wird schnell klar, dass sich hier Twee-, Indie- und Noise-Pop treffen. Doch das prägnanteste Stilmittel ist der an Girl Groups der 60er Jahre (Shirelles, Shangri-Las) erinnernde mehrstimmige Gesang von Amelia Fletcher, Katrina Dixon und Emily Bennett. 
Die Platte bietet feine Unterhaltung für Nostalgiker, die immer noch Platten von The Primitives oder Sarah Records auflegen, die aktuellen Longplayer von Allo Darlin' und The School besitzen und dem neuen, angeblich noch dieses Jahr erscheinenden Album von My Bloody Valentine entgegen fiebern.

Zeugen:
Broken Doll is a perfect example: it fizzes with an amped up rock and roll vibe, and positively drips with a glorious sunny tone. That it's written about the death of a pop star is surprising given the cheery nature of the music and perfectly judged backing vocals. It could easily pass for one of Shonen Knife's more upbeat tunes. Could It Be The Last Time pulls a similar trick in offsetting melancholia by dealing with the possibility of an imminent break-up and marrying it to some ridiculously infectious backing vocals. Recent single Step One is an angular call and response rock tune that lays out just how to make it as an all-girl band in the music industry. In the verses it's basic and punchy and when the chorus hits it is monumentally catchy. It's rough enough around the edges not to be regarded as a lightweight throw away pop tune (not that there's anything wrong with such things) and with its slightly cynical edge recalls Le Tigre or Kenickie's finer moments. 

Opening track King's Cross Station possesses a wonderfully full and chaotic guitar thrum and driving bass that make for a forceful opening. However it is the backing vocals that really elevates the song (and indeed most of the songs on the album) and makes it something truly special. Fletcher is frequently cited as being a feminist icon and with this particular album she's gone back and looked at the dynamics of all girl groups like The Shangri Las as inspiration. MBV is like an über-indie take on Leader Of The Pack with its The finely executed backing vocals and references to My Bloody Valentine (interestingly it's MBV producer Brian O'Shaughnessy at the helm on this album) and Edwyn Collins' fringe. 
(music OMH)

Indizien und Beweismittel:



Urteile:
Nun sind die werten Richter gefragt...

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