Die erste Vorladung (III)
Personalien:
Bitte Flowers nicht mit The Flowers Band, einer seit 48 Jahren bestehenden Brass Band aus Gloucestershire, verwechseln. Das aus London stammende Trio setzt sich aus Rachel Kennedy (Gesang), Sam Ayres (Gitarre) und Jordan Hockley (Schlagzeug) zusammen.
"Early Madonna through a broken tape machine" - mit dieser Stellenbeschreibung konnte Sam nicht nur eine Sängerin für seine Band finden, denn mittlerweile lebt das Paar mit dem gemeinsamen Hund Batman in seiner Wohnung in East London. Das 2013 erschienene Debütalbum "Do What You Want To, It's What You Should Do" wurde vom ehemaligen Suede-Gitarristen Bernard Butler produziert, für den Nachfolger "Everybody's Dying To Meet You" konnte Brian O'Shaughnessey (The Clientele, Primal Scream, My Bloody Valentine) verpflichtet werden. Die 10 Songs, die nur eine knappe halbe Stunde laufen, können als LP über Fortuna Pop! bezogen werden.
Noisepop trifft Shoegaze trifft C86 - das müsste doch eigentlich auch einen Nerv bei mir treffen. Aber warum habe ich dann das Debüt der Flowers, trotz Beteiligung von Bernard Butler, hier nicht vorgestellt? Oh, 12 Sekunden muss der Opener / die erste Single "Pull My Arm laufen, da fällt es mir wieder ein: es liegt an der ätherischen und gleichzeitig einschneidenden Stimme von Rachel Kennedy. Auch wenn der NME diese mit "recalling Elizabeth Fraser of The Cocteau Twins, Hazel Wilde of Lanterns On The Lake and the future wife that Belle And Sebastian fans hear in their dreams" hübsch umschreibt - ich brauche hier noch Eingewöhnungszeit. Da hilft aktuell auch die musikalische Nähe zu zahlreichen Sarah Records Bands, My Bloody Valentine, The Wedding Present oder Galaxie 500 wenig.
Zeugen:
Metacritic steht aktuell bei 63/100 Punkten bei 8 berücksichtigten Kritiken.
Where their debut sounded a little tentative in spots, songs like the rambunctious opener "Pull My Arm" and the thudding "How Do You Do" feel like the bandmembers know exactly what they are after and they don't stumble in pursuit. The best moments are those when the pounding drums and fuzzed-out guitars capture Kenedy's vocals and they all work together to create a monochromatic swirl of sound. The girl group-inspired "Bitter Pill" is one example of how good they sound when they hit this sonic sweet spot; "My Only Friend" is another. The album works well when they slow the tempo down to an ominous crawl, too; "Bathroom Sink" is a powerful noise pop ballad that sounds like Henry's Dress slowed down a speed or two. It's definitely an avenue the band could explore more in the future. As for now, on Everybody's Dying to Meet You, the trio sounds like a worthy heir to the classic noise pop sound and the genre's best bands, like Shop Assistants and Tiger Trap.
(All Music)
The band’s essential ingredients – Rachael Kennedy’s soaring, Elizabeth Fraser-esque vocals, Sam Ayres’ dense, FX-layered guitars and drummer Jordan Hockley’s insistent, Mo Tucker-ish pounding – are still integral to the mix, but this time round the melodies have been allowed to breathe and the hooks sharpened to snag the wider populace.
Proceedings kick off with Pull My Arm, by some way Flowers’ most infectious set piece to date and the track here most begging for deliverance via daytime radio. Nothing else that follows is quite so seductive, though All At Once and Bitter Pill are both exhilarating, Shop Assistants-esque sugar rushes, while ambitious fare such as the slow-burning Intrusive Thoughts and the edgy, synth-shadowed Russian Doll suggest that this idealistic young bunch are germinating very nicely indeed.
(Record Collector)
A sophomore effort must necessarily improve upon its predecessor for a band to have any hope of expanding their fan base, and Flowers is smart enough to have built on and around their previous work creating songs that are both more accessible and more ambitious. These are tracks that have the ability to win over those who wrote off Rachel Kenedy’s vocals from the first album: it’s a step forward for weird-voiced frontwomen all over. Released smack dab in the middle of the bleakest month of the year, Everybody’s Dying to Meet You is refreshingly bright and warm, a glimpse of the upcoming spring in which Flowers’ tracks will really bloom.
(Pop Matters)
Indizien und Beweismittel:
Ortstermine:
06.10.16 Köln, Tsunami (ohne Gewähr)
Urteile:
Nun sind die werten Richter gefragt...
Leider kann ich diesen hohen Gesang kaum ertragen.
AntwortenLöschen5,5 Punkte
Netter, geschrammelter Indiepop. Ähnlichkeiten mit den Pale Saints, die aber bei Weitem nicht erreicht werden. 6 Punkte
AntwortenLöschenfür mich eine der schönsten und charmantesten indie-überraschungen des jahres: 7,5 punkte.
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