Der englische Begriff "Anchoress" beschreibt eine Art weiblichen Eremiten, der sich vom sozialen Leben...

The Anchoress - Confessions Of A Romance Novelist


























Der englische Begriff "Anchoress" beschreibt eine Art weiblichen Eremiten, der sich vom sozialen Leben zurück gezogen hat. Ein Begriff also, der auf die walisische Singer/Songwriterin und Multi-Instrumentalistin Catherine Anne Davies nicht so recht zutreffen mag:
Davies hat einen Doktortitel für Philosophie, bereits ein Buch über Poesie veröffentlicht, für den NME über David Lynch geschrieben, Interviews für Drowned In Sound geführt, mit Martha Wainwright und Ed Hardcourt musiziert, die Simple Minds auf Tournee begleitet, für Emmy The Great Backing Vocals eingesungen und unter ihrem eigenen Namen ein Mini-Album und eine Cover-Sammlung veröffentlicht. Nein, zu einem Eremiten mag das alles nicht passen.

2013 gründete Catherine Anne Davies The Anchoress und veröffentlicht diese Woche mit "Confessions Of A Romance Novelist" ein 13 Song starkes Debütalbum, das Fans von Bat For Lashes, Florence + The Machine und Tori Amos gefallen dürfte. Für ihren orchestralen Indiepop spielte Davies zahlreiche Instrumente, wie Piano, Gitarre, Omnichord, Mellotron, Wurlitzer und Glockenspiel ein und schichtete bis zu 25 Gesangsspuren übereinander. Bei einer 48-stündigen Session verletzte sie sich ihre Hand so schwer, dass sie gezwungen war die Aufnahmen für 6 Monate ruhen zu lassen. 
Dazu Davies: “This has been made on a wing and a prayer, lots of favours, one car crash, one death, one broken hand, and a lot of patience on so many parts. Stir in 3 jobs, 4 studios, 2 arrests, 3 pianos, 40 songs and 1 very patient engineer… and you get some way to understanding what a long road it has been.”

Als Produzent war Paul Draper von Mansun tätig, der auch beim Song "You And Only You" mitsingt. Aktuell steht Davies wohl erneut im Studio, um an ihrem zweiten Album zu arbeiten, diesmal mit Bernard Butler.




Labels such as ‘revenge-pop’ and ‘feminist’ do a disservice to this collection of songs. Confessions... adopts stances in order to explore them, before casting them off to adopt a different guise. There is no distant sound of axes grinding. If anything, The Anchoress is constantly poking fun, joining in, in order to illustrate difference; playing with words, what they can mean and how they can be expressed.

Read any interview with Davies and there will be spiky one-liners jabbing you right in funny bone and the brain (she’s an avid multi-tasker), and her songs are no different. On "One For Sorrow" the phrase “you don’t know me / because I only call you when I’m drinking” is at first humorous, then increasingly worrying the more you think about it.

"Popular" is primarily about social expectations of success and being liked, but is also a ‘pop’ number which should carry all the hallmarks of a factory-pressed generically constructed song. Instead of course, it's unconventional, a tune where lines like “I’m gonna name my bastard children / after children of the Russian Tsars” and “I’m going to stretch my mouth to let the big words out / just like the man on the radio” are normal.

The message is clear throughout Confessions Of A Romance Novelist. Whether it’s ‘be yourself’, ‘you can be fine on your own’ or ‘aren’t men a pain?’, it’s always engagingly illustrated and liberating to hear. When dealing with issues in a more tender fashion, her PhD makes The Anchoress a handy wordsmith herself: “a deck of cards / without a heart / ’cause everything was broken from the start” from "Waiting to Breathe" is one of many poetic constructions on an aching track.

Lovingly co-produced with Paul (Mansun) Draper, Davies is on startling form throughout, layering spellbinding vocal harmonies and turning her hand to a long list of instruments with names few will even recognise. Pop, rock, some spoken word and a splash of funk for "Chip On Your Shoulder" give a sense of the musical flavours which marry with the insightful, intelligent songwriting on this hugely entertaining album.
(The Line Of Best Fit)




3 Kommentare:

  1. Beginnt mit zwei starken Songs, dann eine Bewerbung als Bong-Interpretin und dann der Hit mit Draper. Toll. In der zweiten Hälfte etwas flacher. 7,5 Punkte

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  2. Zumindest jedem Fan von Florence Welch müsste doch hier das Herz aufgehen, oder?

    6,5 Punkte

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