Alice Costelloe und Kacey Underwood entwickeln den Klang ihres Debütalbums " Lights Out " weiter: Auf "Jun...

Big Deal - June Gloom

















Alice Costelloe und Kacey Underwood entwickeln den Klang ihres Debütalbums "Lights Out" weiter: Auf "June Gloom" fokussieren sich Big Deal auf gitarrigen Indierock und fügen ihrem Sound, der zunächst nur aus Stimmen und Gitarren bestand, mit Hilfe ihres Produzenten Rory Attwell (Veronica Falls) nun Bass und Schlagzeug hinzu. Trotz aller Einflüsse zwischen Shoegaze und Grunge werden auf "June Gloom" die Melodien niemals vom Wall of Sound erdrückt. 

Ausnahmen bestätigen natürlich die Regel und so funktioniert "PG" nach dem Leise-Laut-Prinzip, baut "Close Your Eyes" seine Gitarrenwände stetig auf und lassen die balladesken "Little Dipper" und "Pristine" auch verhaltenere, akustische Töne erklingen, wobei Kacey bei dem letztgenannten Song große Teile vortragen darf, während er sich stimmlich sonst hinter Alice versteckt.



Big Deal’s big change this time around is the addition of drums and bass – and they enter the fray in a big way. Opener ‘Golden Light’ begins with a delicate interplay of vocals and guitar washes that could have been ripped straight out of Lights Out, but this is quickly revealed as something of a playful fake-out when a full rhythm section comes clattering into play a couple of minutes in. From then on, rowdy percussion is pretty much the order of the day, as thunderously expressed on rose-tinted slacker anthem ‘Dream Machine’ and the riotous stomp of ‘Teradactol’.

Costelloe and Underwood might have clamped some steel on to their sound, but the vibe of all-consuming romantic nostalgia, led by Costelloe’s butter-wouldn’t-melt vocals, remains undisturbed. The duo confidently reaffirm their sensitive touch when exploring the kind of sweaty-palmed yearning that never really goes out of fashion. ‘In Your Car’ crashes around with abandon, but its lyrics nail the total surrender of young love in its early stages – the construction of a world for two that acts as a salve for all the other apathies of teenage life. “Driving in your car,” Costelloe chants, “I want to be wherever you are”.

As before, Underwood’s somewhat bland voice works best as a support and counterpoint to Costelloe’s, as on ‘Pillow’, which finds two lovers haunting each other with their own inadequacies. The track’s louche, sinuous central riff, which wouldn’t be out of place on a Nick Cave or Mark Lanegan record, also flags up an enticing new avenue for the pair to broaden their approach in the future.

The introduction of a rhythm section must have been a tough decision for Big Deal in the early stages of June Gloom’s conception. After all, transforming their songs from the fragile sketches of Lights Out to the punchy compositions of its successor flirts dangerously with mundane rock ‘n’ roll convention. But in Costelloe and Underwood’s increasingly capable hands, June Gloom preserves Big Deal’s essential qualities while injecting new muscle into their lovelorn tales.

This is perhaps best embodied in the album’s final tracks ‘Close Your Eyes’, a relationship post-mortem that builds from intimate confessional to chest-thumping resolution with rare grace. It’s a song Rivers Cuomo would have been proud to write, and represents the culmination of the duo’s work to date. Who knows where Big Deal’s troubled teen flings are headed in the future, but for now, June Gloom marks another confident step forward in the band’s quest to live up to their name in the indie-rock landscape.
(The Line Of Best Fit)


Ihre guten Songs haben sie immer noch im Gepäck. Manch zu simpler Rock-Quatsch stört dann aber die Melodieverliebtheit, denn das ist doch die Stärke. Warum muss auf einmal alles scheppern? Big Deal wissen wie man Kleinode mit der Garage verbindet, wie man Rock in Seifenblasen verwandelt. Sie besitzen alle Bausteine für ein tolles Duo, das nicht nur auf Fotos sexy aussieht. Man pfeift fröhlich diese kleinen Melodien mit, man liebt die Legende, dass Kacey Underwood zuerst der Gitarrenlehrer von Alice Costelloe war. Sind die jetzt zusammen? Die Bravo wurde für solche Geschichten erfunden. Man findet beide zuckersüß.

Nun sind Big Deal den großen Deal eingegangen. Sie wollen was vom Kuchen abhaben. Was bleibt sind tolle Songs in manchmal fragwürdigem Gewand. Durch das Aufblasen haben Big Deal ihre Kreativität beschnitten und sind ein wenig beliebig geworden. Dem Sommer wird das egal sein und Mini-Hits bleiben kleben. Ich wünsche den beiden ganz viel Glück. Das haben sie verdient. Sie werden es brauchen.
(Jahrgangsgeräusche)






3 Kommentare: