Kurz nach seinem 50. Geburtstag veröffentlichte Andy Bell sein erstes Soloalbum. Diesem gingen Alben mit Ride (4), Hurricane #1 (2), Oasis ...

Andy Bell - The View From Halfway Down


Kurz nach seinem 50. Geburtstag veröffentlichte Andy Bell sein erstes Soloalbum. Diesem gingen Alben mit Ride (4), Hurricane #1 (2), Oasis (3), Beady Eye (2) und wieder Ride (2) voraus. Nicht viele Musiker dürften eine ähnlich eindrucksvolle Liste an Shoegaze-/Britpop-Bands vorzuweisen haben. 

Da nimmt es auch nicht wunder, dass die Einflüsse für sein Soloalbum irgendwo zwischen Psychedelic Rock, Electronica, Krautrock und Shoegaze anzusiedeln sind (The Stone Roses trifft Spaceman 3 trifft The Byrds trifft The Beta Band trifft Ride). 

Eigentlich hätte „The View From Halfway Down“, dem folgenden Zitat aus dem Jahr 2007 nach, schon etwas früher fertig sein sollen: „I will get around to it, it's just waiting for the songs to turn up that suit my voice. I've got one so far, give me about five years and I'll have an album's worth.“ Möglicherweise kam die Reunion von Ride dazwischen, den Anstoss zur Fertigstellung gab aber vor vier Jahren der Tod von David Bowie. 

Der bunt schillernde 8 Song-Trip dauert 42 Minuten, ist als CD und LP erhältlich und wurde von Andy Bell im Alleingang komponiert, aufgenommen, produziert und abgemischt. Nur Gem Archer (aus gemeinsamen Oasis- und Beady Eye-Zeiten) nahm bei 4 Songs Schlagzeug, Bass, Gitarre und Piano auf. 


While it’s reductive – and untrue – to claim that Bell’s debut is all about that bass, the decade or so he spent in that position for Oasis has certainly left its mark. Often, it’s the lower frequencies that dictate the tone, from the McCartney-influenced runs in “Skywalker”, to “Indica”, with its Gil Scott-Heron imprint, and “Cherry Cola”, which weighs in with a Gainsbourg groove and Pierre Henry heft. Even at its poppiest, the irresistible, hook-filled opener “Love Comes in Waves”, it’s the linear, motorik drive that grabs hardest and carries us along.
Bell is a gifted songwriter, but that’s hardly news to anyone who’s been listening in the last three decades. Here, however, we also get to see his producer’s intellect at work. The dynamic shifts and sonic swerves display impressive range and scope married to a singular vision. It’s this use of colour – tone, texture and ombre that makes “The View From Halfway Down” look very appealing indeed.


 


Opening in the hazy rush of ‘Loves Come In Waves’, it’s psych-pop inflections lead into the more expansive climes of ‘Indica’ with its hypnotic electronic leanings. Album highlight ‘Cherry Cola’ is a sweet summer hymn, a neat Beta Band style jammer, while ‘Skywalker’ utilises that familiar Neu! rhythm in a startlingly direct guitar pop format.
At a mere eight tracks ‘The View From Halfway Down’ is a succinct solo statement, but there’s lots to explore, from the simplicity of 120 second miniature ‘Indica’ through to languid finale ‘Heat Haze On Weyland Road’.


3 Kommentare:

  1. Die Lieder hatte er wohl noch in irgendeiner Schublade... 7 Punkte

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  2. Immer wenn ich zufällig "Skywalker" höre, denke ich, dass das ein gutes Album sein müsste. Ist es aber nur bedingt.

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