Black Honey - Soak


Jedes Mal, wenn ich in Brügge bin und die vielen Geschäfte mit Brügger Spitze sehe, frage ich mich, wer diese kauft und warum. Jetzt ist es mir klar: ich selbst! Und zwar, weil sich ein solches Häkel-Deckchen auf der roten Schallplatte von „Soak“ befindet.


Ich kann nicht bestätigen, ob es sich wirklich um Brügger Spitze handelt, was Bad World in das vierte Album von Black Honey hinein geklöppelt hat, aber der Kauf (wie immer limitiert und nur per Vorbestellung) hat sich gelohnt.

Die Band aus Brighton besteht aus Izzy Phillips (Gesang, Gitarre), Chris Ostler – (Gitarre, Synthesizer), Tommy Taylor (Bass) und Alex Woodward (Schlagzeug), die offensichtlich alle Filmliebhaber sind, denn „Written & Directed“ (2021, UK #7) wurde von Quentin Tarantino inspiriert und der Nachfolger „A Fistful Of Peaches“ (2023; UK #6) war eine Anspielung auf Wes Anderson. Diesmal weisen das Plattencover auf Stanley Kubricks „A Clockwork Orange“ und die erste, überraschend Synthie-lastige und poppige Single „Psycho“ auf Alfred Hitchcock hin:


 


Auf 12 Songs von „Soak“ bieten Black Honey Indierock, der Einflüsse von Industrial („Shallow“), Punk („To The Grave“) oder Grunge („Dead“, „Slow Dance“) aufzeigt. Aber auch Balladeskes („Carroll Avenue“, „Medication“) und schönen mehrstimmigen Gesang („Vampire In The Kitchen“) gibt es zu hören.


With ‘Soak’ Black Honey are at their most fully fledged, brandishing a sword against the darker sides of society while still allowing time to reflect inwards in moments of raw introspection.


  


Another recurring theme for the band is their blurring of the lines between tell-all and fantasy. The Lynchian ‘Carroll Avenue’, with its foreboding, reverb-heavy guitars, leans into the gothic romance trope; spacey stomper ‘Shallow’, meanwhile, dabbles in industrial sonics that nod to Björk’s ‘Army of Me’, with reverb-drenched backing vocals elevating the track in its outro. Softer acoustic numbers like ‘Vampire in the Kitchen’ find Izzy leaning into temptation - “I think I wanna dance with him” - before transforming into a dazzling guitar breakdown that gradually fades to a crackle. (…)
On ‘Soak’, Black Honey have finessed their trademark cinematic sound, alongside a renewed sense of clarity.
(DIY)


 


If fans had a preconceived idea of what a Black Honey album would sound like, Soak tears up the script, delivering a fascinating collection of twelve tracks that highlight where Phillips and the rest of the band are at. It has the angst and energy we have come to expect, but refined through a miscellany of new sounds and influences while challenging what a Black Honey record can be, shifting away from their punk and grunge roots and cementing their growing reputation.




0 Comments