Für die zumindest einseitig beliebte Reihe „Folk für Volker“ begeben wir uns heute nach Los Angeles und werfen einen Blick auf die dort lebende Band Mt. Joy. Diese wurde 2016 von Matt Quinn (Gesang, Gitarre) und Sam Cooper (Gitarre) gegründet und im Laufe der Zeit um Sotiris Eliopoulos (Schlagzeug), Jackie Miclau (Keyboards) und Michael Byrnes (Bass) erweitert. Mit „Silver Lining“ veröffentlichten sie 2017 eine recht erfolgreiche Single und schafften es ins Vorprogramm von The Lumineers, The Head And The Heart und The Shins. Im März 2018 folgte dann das Debütalbum „Mt. Joy“.
In Portland arbeitete das Quintett nach weiteren Tourneen und stetig steigenden Klick- und Aufrufzahlen bei YouTube und Spotify mit dem Produzenten Tucker Martine (My Morning Jacket, The Decemberists, Modest Mouse) am Nachfolger, der den Namen „Rearrange Us“ tragen sollte. Zudem öffneten sich Mt. Joy musikalisch, um nicht nur zwischen den Polen Folk und Südstaaten-Rock zu pendeln. Ganz so bunt und wild wie auf dem Plattencover geht es auf den 13 Songs zwar nicht zu, aber von Gospel-Einflüssen, über funky Gitarren-Radiopop und ein Weihnachtslied bis zu einem kurzen Postrock-Ausbruch wird hier einiges ausprobiert.
The slacker retro-tapping “Let Loose” harnesses similar energy, Quinn’s vocals crooning in sync with rippling keys, “Witness” wearing the unmistakeable influence of Conor Oberst on its plaid-clad sleeve. This along with the feel-good balladry of “Strangers”, inoffensive and breezy as it is, may prove enough to briefly distract from current woes or just as easily reinforce them - dosing on a cheery, happy-go-lucky balladry astutely designed for the benefit of set-closers.
As far as second albums go, Mt. Joy amble beyond the tentative trepidation of previous output. And while perhaps trite to invite comparison with Mumford & Sons’ banjo-playing antics, both seem geared towards similar objectives nonetheless - moments, in this case, baring more than a passing resemblance to the barnstorming bombast encouraged by the London-based quartet. It is a sure-fire formula that underpins Rearrange Us, aiming for arena-heights and just about reaching such.
(The Line Of Best Fit)
Mt. Joy is a blast of everything that is right with music. Bug Eyes opens with a meander of ‘strings’ and found sounds before an acoustic guitar reframes the equation. Soft and gentle with the keyboards far back in the mix, the opening suggests there’s more to this track before the drums and swirling keys come to the fore as the song picks up steam. On both this track, and the album as a whole, they prove to be masters of dynamics.
Slinky and soulful Rearrange Us has a melody that just bores into your brain. (…)
Sam Cooper’s guitar and Jackie Michlau’s keyboards provide a workout on Let Loose, with Cooper’s slashing solo framed by Michlau’s shimmering piano and synth washes framing the picture. Then it’s on to a blue Christmas with Every Holiday. Acoustic guitar and piano set the scene for another tale haunted by previous underwhelming holidays. (…)
Regardless of the season, the jubilant grooves of Rearrange Us provide a perfect way to swing into summer. The music sways with the breeze, shimmering and coming alive thanks Mt. Joy.
(Folk Radio)
"Re-Arrange Us" ist ein tolles Album. Jedoch das von Mates Of State.
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