Jófríður Ákadóttir ist die Tochter des isländischen Musikers und Komponisten Áki Ásgeirsson, bekam das musikalische Talent bereits in die Wi...

JFDR - Museum


Jófríður Ákadóttir ist die Tochter des isländischen Musikers und Komponisten Áki Ásgeirsson, bekam das musikalische Talent bereits in die Wiege gelegt und gründete mit 14 Jahren - gemeinsam mit ihrer Zwillingsschwester Ásthildur - ihre erste Band. Als Mitglied von Pascal Pinon, Samaris und Gangly veröffentlichte sie zahlreiche Alben, war u.a. in Projekte mit Low Roar, Damien Rice oder Ólafur Arnalds involviert und ist seit 2017 unter dem Namen JFDR solo unterwegs. „Museum“ ist nach „Brazil“ (2017) und „New Dreams“ (2020) ihr drittes Album. 

Der Opener „The Orchid“ entführt uns in eine verwunschene Traumwelt, die klingt, als würden Björk, múm und The Irrepressibles zusammen musizieren. Sanfte Streicher, dezentes elektronisches Pluckern und Sirren, dazu das von ihrer Schwester Ásthildur gespielte Piano und die ungewöhnlich metallenen Klänge des traditionellen isländischen Instruments Langspil zu Jófríðurs entrücktem, gehauchtem Gesang. Über 35 Minuten hinweg schweben die 9 Songs zwischen zartem, verträumtem Folkpop und hypnotischem Kammerpop.

Museum“ ist als CD im Digipack und als LP (white Vinyl, clear Vinyl) erschienen. 

JFDR wird zwei Konzerte in Deutschland spielen: 
18.05.23 Köln, Jaki
20.05.23 Berlin, Prachtwerk




Museum is a haunting affair, delicate and understated at all times yet bold enough to be decidedly impressive. This boldness primarily derives itself from JDFR’s magical voice: it is breathy and light, yet self assured and ultimately constitutes the glue that keeps the record focused and comprehensible. Rather than focusing on one aspect of the artist’s style, the album finds a compromise by shrouding a plethora of sounds in Museum’s subdued, greyish aesthetics. While ‘Life Man’ is an oddly upbeat number, it is not guided by its relatively peppy beat: instead, the washed out ambience directs the song to a hazy conclusion underscored by gorgeous harmonies. Closing cut ‘Underneath the Sun’ might feel like a token folksy song at first, yet follows a similar path. Its acoustic guitars are undeniably pristine, however, the true driving force behind the song reveals itself to be JFDR’s vocals atop nearly indistinguishable ambience. 


 


Across nine songs, she deftly hypothesizes what emotional boundaries exist in and beyond her world. It’s an individualistic, tender sermon on healing that arrives as not just a collection of songs, but a full-bodied movement. And, though the themes are well-loved and widely approached in contemporary terms—Ákadóttir brings a refreshing sense of vulnerability to Museum. One of the most generous parts of the project comes through how she considers all of the possible outcomes in the act of infinite romance. Of course, the nirvana of love might prevail; but, it’s very likely that her forever is equally measured in something much more fixed. As she sings near the end of “Underneath The Sun”: “Lost is the answer in the fabric of the clouds / A promise in the distance, whether it saves you or faults.”





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