Das neuseeländische Quartett Yumi Zouma hatte gerade sein drittes Album „ Truth Or Consequences “ veröffentlicht und zur ersten und ausve...

Yumi Zouma - Present Tense

 

Das neuseeländische Quartett Yumi Zouma hatte gerade sein drittes Album „Truth Or Consequences“ veröffentlicht und zur ersten und ausverkauften Tournee durch die USA angesetzt, als die COVID-19-Pandemie zuschlug und alle Pläne nach nur einem Konzert vereitelte. 

Christie Simpson, Josh Burgess, Olivia Campion und Charlie Ryder verteilten sich daraufhin auf ihre jeweiligen Wohnorte in Neuseeland bzw. London und New York und versuchten der Situation auf kreative Art und Weise Herr zu werden. Es wurde ein festes Datum gesetzt, zu dem das Album fertig werden sollte, und Neuerungen beschlossen, die den oft unterkühlten, synthetischen Sound brechen sollten. Mit Hilfe zahlreicher Mixer, wie Ash Workman (Christine & The Queens, Metronomy), Kenny Gilmore (Weyes Blood, Julia Holter) und Jake Aron (Grizzly Bear, Chairlift), sowie Freunden und Bekannten aus aller Welt, die ihren musikalischen teil beitragen sollten, wollten sich Yumi Zouma aus ihrer eigenen Komfortzone bewegen. So wird ihr häufig verträumter, selten tanzbarer 80ies-Indiepop durch echtes Schlagzeug, Pedal Steel Guitar, Piano, Saxofon, Holzbläser und Streicher deutlich erweitert.   

Ob die Plattenrichter begeisterter reagieren als zuletzt bei „Truth Or Consequences“, das bei lediglich 6,5 Punkten landete?

Present Tense“ ist als CD und LP erschienen. Die Schallplatte gibt es wahlweise auf Clear Vinyl oder als Ivory Rose Vinyl in einer auf 1000 Exemplare limitierten Auflage. 


 


Opener ‘Give It Hell’ functions as the antithesis to its title while adding explicitly summery touches to the band’s eternally mellow framework. Even if it is explicitly low-key and somewhat homogeneous throughout, Present Tense still presents some nice surprises. ‘Razorblade’s contextually overwhelming shoegaze textures; the tastefully integrated saxophone touches on ‘Mona Lisa’; ‘Astral Projection’s slightly darker post-punk tones: it’s all more than enough to keep the record steadily afloat. Present Tense is a comfort album on the pleasant side of catchy; it’s the perfect collection of songs to augment your mood when the weather climbs to twenty-something centigrade.


 


The band are known for their understated melodic dream pop and Present Tense generally eddies along at a stately nuanced pace. However, when they do up the pace—on tracks such as “In the Eyes of Our Love,” which has an undercurrent of Tango In the Night-era Fleetwood Mac, the hook-laden “Where the Light Used to Lay,” and the reflective “Of Me and You”—Simpson’s smooth-as-caramel vocals are allowed to shine and the results are rarely anything less than dazzling. The slower tunes, such as the darkly beautiful album closer “Astral Projection,” work just as well—at times the melodies are almost too perfect. Present Tense is a shimmering collection of songs that lead you through an immersive musical maze via a wide range of emotions, and is certainly an album to lose yourself in.


 


The Chairlift-leaning “Mona Lisa” and “In The Eyes Of Our Love” speak to this resilience, both buoyant pop confections rendered with a maturity that proves an appetite to slightly up the ante, by their own standards.
The detached character of “Razorblade” is jaggedly set apart from the brighter fare elsewhere, yet symptomatic of the band sensitively pushing parameters, further coming into play via the brooding acoustic and pedal steel intonations of “Honestly, It’s Fine”, which lends a decided country twang, shared with “If I Had The Heart For Chasing”. The outfit render these instances with sly execution, new avenues also seen through the taciturn “Haunt”, which vaguely takes its cues from Death Cab For Cutie and the indie folk resurgence led by Phoebe Bridgers of the last five years. Present Tense stands as another stage in Yumi Zouma’s development in this sense, lapsing at times into dream-wrapped comfort zone while throwing enough curveballs to differentiate from preceding outings.


 



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