Eine recht seltsame Veröffentlichungs- und Personalpolitik betreiben The Ninth Wave. Das schottische Quartett gründete sich 2016 und wurde recht zügig von Distiller Records unter Vertrag genommen. 2017 und 2018 erschienen einige Singles und EPs und ereigneten sich gleich vier Wechsel im Bandgefüge. 2019 erschien dann das erste Album „Infancy“, das keinen der früheren Songs berücksichtigte. Mit „Happy Days!“ folgte 2020 eine von Faris Badwan (The Horrors) produzierte EP, die nur in höchst limitierter Auflage über Blood Records physisch veröffentlicht wurde. Jetzt haben Haydn Park-Patterson (Gesang, Gitarre), Amilia Kidd (Gesang, Bass), Kyalo Searle-Mbullu (Keyboards, Synthesizer) und Calum Stewart (Schlagzeug, Percussion) ihr zweites Album „Heavy Like A Headache“ veröffentlicht und wenige Tage später die Auflösung der Band (oder zumindest Trennung auf unbefristete Zeit) bekannt gegeben.
„Heavy Like A Headache“ wurde von The Ninth Wave selbst produziert und von Max Heyes (Massive Attack, Doves, Primal Scream) abgemischt. Die 12 Songs (sowie ein Intro und mehrere Zwischenspiele) lassen den geneigten Hörer ähnlich zwiespältig zurück wie die Entscheidung ein Album zu veröffentlichen und gleichzeitig die Band in aller Freundschaft aufzulösen. Indierock mit Goth-Einschlag folgt aus Synthie-Pop mit 80er Jahre Touch, erst soll euphorisch getanzt werden, dann scheint die liegt ganze Welt in Trümmern zu liegen. Der sich abwechselnde Gesang von Amilia Kidd und Haydn Park-Patterson, eigentlich ein Faustpfand der Band, hilft nicht, „Heavy Like A Headache“ als ein stimmiges Ganzes wahrzunehmen. Wenn man sich jedoch über eine Playlist freut, in der die Abfolge Interpol, The 1975, Massive Attack, Young Fathers, White Lies und The xx lautet, dann sollte man dem Album eine Chance geben.
For while standout ‘These Depopulate Hours’ fizzes with what has made the Glasgow group so inviting in the past - a bubbling menace underpinning everything thanks to a screaming synth - and ‘What Makes You A Man’ employs curious sounds to back its ‘80s influences, it’s not matched by what’s found elsewhere. Because for the most part, it’s ‘80s-indebted synth pop that’s aiming for daytime radio but doesn’t have the immediacy. ‘Everything Will Be Fine’ pines for The 1975’s glistening big pop vibe, but lacks personality. ‘Heron on the Water’ evokes the post-Interpol mid-00s wave of vaguely new wave one-hit-wonders, and while ‘Pivotal’ has Haydn Park Patterson finally find the Robert Smith it feels as if he’s been straining for in his voice until that point, there’s still none of the darkness. Not just a bittersweet listen, a confusing one as well.(DIY)
Lyrically, there's a fresh air of vulnerability and personability too, as inward reflections indicate a newfound openness to depict difficult, personal perceptions and feelings – be that of anxiety (Maybe You Didn’t Know), shedding a shame that was never yours (What Makes You a Man), or loss (Piece and Pound Coins), piecing together a cathartic puzzle in the hope of achieving self-acceptance.Heavy Like a Headache feels like the natural next step and successor to Infancy and Happy Days! Expanding on both to enhance their playfully experimental and yet confident, brooding sound, it strengthens their status as one of Scotland’s most exciting bands.
Because the singles are in their own league for the most part, the rest of the record struggles to find its thread. Where the best tracks here celebrate the unique sound that The Ninth Wave have built, there are moments that feel more like confusion – "These Depopulate Hours", for example, packs some of the album’s most intriguing textures, but doesn’t continue that exploration further. Similarly, the title track could be atmospheric and haunting, but instead it tails off before it reaches any of the peaks it hints at."Song For Leaving", even more evocative now that it's potentially the closing theme for The Ninth Wave, is an exception to this rule. Showing off the intricacy – the moodiness and magic – the band are so excellent at creating, and building to the heights promised on earlier tracks, it’s the perfect note to end on. It doesn’t feel quite final, but it feels like an appropriate moment to pause.
7,5 Punkte
AntwortenLöschenNeun Punkte wurden es dann doch nicht.... 7 Punkte
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