Bei meiner Urteilsverkündung 2020 konnte man in den Top 10 gleich zwei Platten aus Brighton finden: Auf Rang 2 landete „ The Quiet Earth “ ...

Nick Hudson - Font Of Human Fractures


Bei meiner Urteilsverkündung 2020 konnte man in den Top 10 gleich zwei Platten aus Brighton finden: Auf Rang 2 landete „The Quiet Earth“ von The Academy Of Sun.

Nick Hudson, der hinter diesem musikalischen Projekt steckt, ergänzt seine etwas unübersichtliche Veröffentlichungshistorie um ein weiteres Soloalbum, das erste seit fünf Jahren.

„Font Of Human Fractures“ ist, anders als „The Quiet Earth“, tatsächlich auf Vinyl erschienen und deutlich reduzierter geraten: Die zehn, größtenteils balladesken Songs sind von Hudsons Stimme, Klavier, zwei Geigen und gelegentlichen elektronischen Ergänzungen geprägt. Bevor man nach drei Songs „düster-dramatischer Kammerpop“ flüstern möchte, kommt mit „Tokyo Nights“ ein überdrehter Popsong daher, wie man ihn früher auf Blur B-Seiten hätte finden können. Auf „Come Back When There's Nothing Left“ überzeugt Hudson, indem er die Piano-Ballade mit seltsamen Sound-Collagen überhäuft. „The Ballad Of K69996 Roma“ verweigert sich dem  klassischen Aufbau eines Pop-Songs und ist so ungewöhnlich, wie es der Titel vermuten lässt. Keine 2 Minuten dauert mein persönliches Highlight, das puristische „There Is No Such Thing As You“, welches mich erneut an Damon Albarn denken lässt:


 


In such a concept album it is often bad form to try to justify one song over another, that life does not work in such a way and so its musical reflection should also steer clear if possible, of deciphering between the ups and downs, of the salvation and the broken despair, for they all play a part in our story. Yet the album’s issues and kaleidoscopic intent draws the listener in on tracks such as Voyeurs Who Offer Nothing, Tokyo Nights, the sublime The Ballad of K6996 Roma, Teenage Hudson Summons Epona and Come Back When There’s Nothing Left without shame or dishonour, the sense of building, of constructing the tale without them is unthinkable.

An album of colourful sensation, breathless in its delivery, fulfilling in its ending, Font Of Human Fractures is more than just a return of a genius to his craft, it is the belief that such a piece of extraordinary work can sit comfortably on your stereo and place you at the centre of its world.


  


Font Of Human Fractures is a mesmerizing album. From the opening moments of the first song, Voyeurs Who Offer Nothing, the music that Nick Hudson has created kept me glued to my speakers. Forty minutes later, I was listening to those opening moments again, and forty minutes later…you get the drift. This album’s primary weapon of choice is the piano with tasteful accompaniment by violin(s), the voice of Nick Hudson, some fascinating samples and background vocals, as well as a church organ, round out the arsenal. I can’t describe the sounds, the music is fresh and at times startling; you have to hear it for yourself.




4 Kommentare: