Das ist seltsam: Wenn Emil Svanängen die Wörtchen „Loney“ und „Dear“ auch in den Titeln seiner Alben verwendete, sprangen in der Endauswertu...

Loney, Dear - A Lantern And A Bell


Das ist seltsam: Wenn Emil Svanängen die Wörtchen „Loney“ und „Dear“ auch in den Titeln seiner Alben verwendete, sprangen in der Endauswertung bei Platten vor Gericht immer Platzierungen unter den Top 20 heraus: „Loney Dear“ (2017) Platz 10, „Dear John“ (2009) Platz 18  und „Loney, Noir“ (2008) Platz 9. 
Betitelte Loney, Dear seine Platten anders, war in den Top 20 kein Platz für ihn reserviert: Sowohl „Hall Music“ (2011, Platz 67) als auch „Sologne“ (2006) widerfuhr dieses Schicksal. Die ersten beiden, selbst veröffentlichten Alben des Schweden („The Year Of River Fontana“, 2003, und „Citadel Band“, 2004) standen hier nicht vor Gericht.

Für „A Lantern And A Bell“ hisst Loney Dear bereits auf dem Plattencover eine international gültige Flagge für Seenot. Dabei ist Svanängens Falsettgesang sofort zu erkennen, jedoch sind seine typisch opulenten Soundscapes irgendwo Baden gegangen. Auch eingängige Melodien und „Nama-nama“-Chorgesang kamen nicht mit an Bord der MS Melankoli (was aufgrund Emils nautischer Besessenheit, die sich durchs ganze Album zieht, auch ein guter Albumtitel gewesen wäre). Um so unglaubwürdiger wirkt diese Aussage zu diesem intimen, minimalistischen Ein-Piano-eine-Stimme-und-nicht-viel-mehr-Album, wenn man bedenkt, dass es von Emanuel Lundgren produziert wurde. Emanuel Lundgren? Genau, jene Frohnatur, die sich bei I’m From Barcelona gleich von zwei Duzend Bandmitgliedern bei fröhlichen „Na-nana-na-na“-Chören unterstützen lässt.

A Lantern And A Bell“ ist das bisher ungewöhnlichste Album von Loney Dear, das sich auch hinsichtlich seiner Laufzeit als höchst sparsam erweist (knapp 28 Minuten). Die Plattenrichter erkennen hoffentlich in dieser Schlicht- auch seine Schönheit.   


 


Recorded as it was on the western side of Stockholm’s Södermalm peninsula, the sea is never very far away on A Lantern and a Bell. The sound of its movement and the life that it supports permeate the record and whilst there is always that hint of hidden danger the sea ultimately provides a most reassuring presence. It is there from the outset, carrying Svanängen’s keening falsetto across its wide expanse on the opening track ‘Mute / All Things Pass’, the song’s sparse instrumentation barely masking the concealed depths that lie below. ‘Habibi’ reflects movingly upon the anonymity of faceless human migration as it travels across vast, empty oceans. And for all of its neo-classical nobility ‘Go Easy on Me Now (Sirens + Emergencies)’ still nurtures a sense of vulnerability and dread.   
 Yet for all that maritime themes do feature throughout this record, the lasting impression is one of a valiant new awakening for Emil Svanängen as a creative artist. On A Lantern and a Bell and through the medium of Loney dear he emerges from the shadows and into the light with half an hour of deeply atmospheric and often quite exultant music.


 


Musically, Svanängen has an incredible ability as a songwriter to astound you with the sheer unpredictability of his songs. He frequently eschews conventional chord progressions and obvious next steps in favour of continual surprises. It seems like every melody takes a left turn, not going where you think it will, but, instead, thrilling and delighting you with the path it’s taking. An outstanding example of this is the wonderful Trifles, which, as an added bonus, brings a soaring, uplifting conclusion. The heartbreaking Oppenheimer is another breathtaking example of his songwriting genius. Such variability serves to hold you enrapt right the way through.
(…) However, if I were to pick out one stand-out song it would have to be the album’s longest track, Go Easy On Me Now. This is a stunning, stripped back composition built upon a gorgeous descending arpeggio that is reminiscent of Beethoven’s Moonlight Sonata. Svanängen’s stunning falsetto surfs atop. The sheer anguish in his voice as he pleadingly sings “emergencies, I don’t know what to do” is devastatingly impactful.
A Lantern And A Bell is a marvellous album. Just like the vast oceans that play such a role in influencing the work of Loney dear, it is complex and unpredictable. It is a collection that is awash with contradictions – calm and peaceful on the surface whilst volatile and opaque currents swirl underneath. Nine songs, beautifully constructed, expertly performed and written from the heart, with the messages delivered by the voice of an angel. As Peter Gabriel proclaims, it is the work of a master. My only criticism is that it ends too soon.




3 Kommentare: