Das fünfte Album des Portland-Indiepop-Paares Hollie & Keith Kenniff trägt den Titel „ In A Deep And Dreamless Sleep “. Da trifft es sic...

Mint Julep - In A Deep And Dreamless Sleep



Das fünfte Album des Portland-Indiepop-Paares Hollie & Keith Kenniff trägt den Titel „In A Deep And Dreamless Sleep“. Da trifft es sich doch ganz gut, dass sich das Duo von dem pulsierenden, tanzbaren Elektropop mit 80ies Touch, der auf den letzten beiden Alben („Broken Devotion“, 2016, und „Stray Fantasies“, 2020) vorherrschte, abkehrt und wieder deutlicher dem Dreampop zuwendet. „Save Your Season“ ging 2012 auch noch mehr in Richtung Slowdive und Cocteau Twins und war dann auch das einzige Album von Mint Julep, welches bei Platten vor Gericht eine 7 vor dem Komma stehen hatte.  

„In A Deep And Dreamless Sleep“ ist so luftig, konturlos und wenig greifbar, wie der bunt schillernde Nebel auf der Plattenhülle. Aber auch die Düsternis der Höhle ist durch Songs wie „Shores“ vertreten, das sich für die Verwendung in einem Film von David Lynch empfehlen möchte. Für eine Dreiviertelstunde kann man sich von Synthie-Schwaden, sanft pulsierenden Beats, dröhnenden Gitarren und verhuschtem Gesang umspülen lassen und der Realität entfliehen. Also mehr Tagtraum als tiefer, traumloser Schlaf.  


 


The whole album feels like a cwork from an alternative dimension or perhaps five minutes into the future; from the ethereal album cover featuring a multicoloured, mysterious shape dwelling near a cave – is it escaping or entering? – to the dreamy mood of psychedelia and imagination which runs the full gamut of spectra available.
At times sparse and minimalist, at other times highly emotive, this album has something for every electronica fan and covers a range of mystic synthesizers and guitars, creating an absorbing ambient collection of romantic dream pop.


 


Black Maps, with gently pulsing keyboards, has a softly enchanted air. Mirage has a lovely backdrop, panning out to the more distorted images on the horizon. The addition of analogue percussion sounds are a nice touch on Shores, adding depth and giving the image of shifting pebbles under walking feet. The track has an urgency and relative darkness but gradually gives way to contentment.
Westerly begins with a broken rhythm akin to an irregular heartbeat, which rights itself effectively as the song proceeds, while lights flicker on the horizon in the descriptive Longshore Drift. In The Ocean goes further, and you can more or less feel the spray of the waves when turning towards the source of the sound.
Mint Julep’s outlook tends to be dark around the edges, rather like the cover artwork, but there is always a point of light toward which the music moves. Rhythms flicker in the half light, while Hollie’s glacial voice is the ideal foil.





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