Comet Gain - Letters To Ordinary Outsiders


„Eine Kultband ist eine Musikgruppe, die trotz möglicher kommerzieller Unbedeutungen einen großen, treuen Fanclub hat und im kulturellen Gedächtnis lange Zeit präsent bleibt,“ erklärt uns die K.I. und nennt The Doors, The Velvet Underground und Pink Floyd als Beispiele. Deren kommerzielle Unbedeutungen hätten Comet Gain sicherlich gern!

Die Band wurde 1992 von Christian Christian gegründet und von den frühen Creation Records Bands, der Mod-Kultur, Psychedelic Rock und Northern Soul beeinflusst. Ihr Gesamtwerk, das bei unterschiedlichsten Labels, wie Wiiija, Fortuna Pop! oder aktuell Tapete Records heraus kam, ist aufgrund zahlreicher Compilations und digitalen Downloads über Bandcamp eben so unübersichtlich wie das häufig wechselnde Lineup.     

Das offiziell neunte Studioalbum „Letters To Ordinary Outsiders“ wurde von David Christian (Gesang, Gitarre), Ben Phillipson (Gitarre), Rachel Evans (Gesang), Robin Christian (Schlagzeug), Anne Laure Guillain (Keyboards) und Clientele-Bassist James Hornsey aufgenommen und vom Produzenten Produzent Sean Read (Dexys, Edwyn Collins) mit zusätzlichen Gesangs-, Bläser- und Keyboard-Beiträgen angereichert, so dass es klanglich vom gewohnten DIY-Sound abweicht. Für das Album wurden 8 ältere (und bereits zuvor über Bandcamp veröffentlichte) Songs ausgewählt, aufgehübscht und mit 4 neuen Liedern kombiniert. Stilistisch ergibt dies eine bunte Mischung aus schroff-schrammelndem Indiepop, melancholischem Folkrock und eingängigem 80ies Sophisti-Pop. 

Letters To Ordinary Outsiders“ ist als CD und LP (black Vinyl, pink Vinyl) erschienen.


Some moments recall the later records that the first incarnation of the group made in the 90s, but the lyrics and performances are imbued with much more desperation and wisdom. It wouldn't be Comet Gain without those two factors present in heaping doses, and almost every song here -- barring the hilarious Fall-inspired "Threads!" -- sandblasts the soul with wild emotional impulses, tears hearts asunder with bloody melancholy, and serves as a call to arms to the true believers. All the fancy arrangements and instrumental flourishes can't distract from the brilliance of David Christian's lyrics and the way he and Rachel Evans sing like every song is the last one they will ever do. They do add something special though, and the overall approach proves a resounding success. 


 


Their first album in six years, Letters to Ordinary Outsiders, might be the most Comet Gain title ever. It features songs originally released on Bandcamp, now spiffed up alongside a few new ones. The album was conceived as a series of postcards to those “ordinary outsiders,” and this batch of open-hearted janglepop anthems—dressed up perfectly with gang choruses, brass, vintage organs, and references to like-minded fellow cult heroes like Julian Cope and Robyn Hitchcock—doesn’t require membership in a secret club to enjoy.
Adding to the charm are interstitial spoken word missives—almost like reading postcards—between Feck and his bandmates. “Do you know what the fifth Golden Rule of Underground Rock is?” asks producer Sean Read. “Never stop.” Thank goodness Comet Gain have been following this one all along.




1 Comments