Während „Ulfila’s Alphabet“, die zweite Platte von Sundara Karma, im Vergleich zum Debütalbum in den britischen Charts etwas an Boden verlor (Platz 28 statt zuvor 24), legen sie bei den Kritikern mächtig zu: Metacritic errechnete aus 10 Kritiken einen Durchschnittswert von 67/100 für „Youth Is Only Ever Fun In Retrospect“ (2017). „Ulfila’s Alphabet“ steht aktuell bei 81/100 nach 6 Kritiken.
Das Quartett aus Reading hat sich nicht nur die langen Haare abgeschnitten, sondern sich auch ein mutiges Sound-Upgrade verschafft. Sänger Oscar „Lulu“ Pollock gibt uns wiederholt den David Bowie, während seine Bandkollegen (Dom Cordell, Ally Baty und Haydn Evans) sich zwischen 80s Pop, Glamrock und Disco austoben. Nach den 13 Songs weiß man gar nicht, ob „Ulfila’s Alphabet“ einen weiteren Hördurchlauf erhält oder ob man nicht mal wieder „Let’s Dance“ aus dem Plattenschrank ziehen soll.
Bleibt noch unser Bildungsauftrag: Wulfila war im vierten Jahrhundert einer der ersten Bischöfe der ostgermanischen Goten und er übersetzte Teile der Bibel in eine von ihm entwickelte gotische Schrift. Die evangelische Kirche feiert seinen Gedenktag am 26. August.
Das haben Sundara Karma bei ihrer Veröffentlichung von „Ulfila’s Alphabet“ am 01. März nicht bedacht.
Sundara Karma have grown both personally and musically with this album and they have delivered a follow-up that is confident and utterly fearless. With more direction than their previous entry, Oscar Pollock’s weird and wonderful mind becomes the main spectacle and something to truly admire.
(The Line Of Best Fit)
This is a clear gateway into a sphere of daring artistry that Sundara Karma previously only flirted with. Lead single ‘Illusions’ is ridiculously confident in the way that its bouncing hooks support Pollock’s juddering croon, while the hypnotic ‘Higher States’ is a bonafide stomper that dances around a sonic palette of disco and electronic pulses.
The title track builds to a soaring crescendo guaranteed to make the heart race and ‘Duller Days’, peppered with hints of gothic prose, fires out one of the wildest one-liners of the album: “Necromance is as common as the flu”. (…)
Eschewing the anthemic choruses of the band’s last album, ‘Ulfilas’ Alphabet’ takes the listener into semi-psychedelic territory, mixing spectral melodies with bruising guitar lines. Sundara Karma’s gigs will still be packed with fans and their trademark glitter-clad costumes, but this time they’ll be singing back whip-smart allusions to gothic literature. I mean, where’s the harm in that?
(NME)
While there’s a smidgen of Fleetwood Mac on ‘Greenhands’, plus some Hall & Oates elsewhere and Elton-like piano licks in a few places, given that frontman Oscar Pollock’s voice has always had a touch of the Bowie about it, the Starman’s shadow looms large. And it’s a perfect fit, as it goes. Producer Kaines (aka Alex Robertshaw from Everything Everything) has plenty of experience working with idiosyncratic vocals from his day job; in encouraging Oscar to stretch his, often hitting its highs and lows in quick succession, it works sublimely.
Sundara Karma might have set their sights high by naming their record for a man whose ambition spread to creating a whole system of writing, but ‘Ulfilas’ Alphabet’ matches every lofty idea the band set themselves and then some.
(DIY Magazine)
knappe 7 Punkte
AntwortenLöschenBis aufs Cover wirklich gelungen. 8 Punkte
AntwortenLöschen7 Punkte
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