Bisher war meine Begeisterung für die Band Low, äh, eher niedrig. Klar, „Christmas“ steht in meinem Plattenschrank und läuft regelmäßig in meiner Weihnachts-Playliste, aber selbst frühe, hoch gelobte Alben wie „Things We Lost In The Fire“ (2001) oder „The Great Destroyer“ (2005) waren mir immer ein wenig zu eintönig und so erhielt hier nur „Drums And Guns“ (2007) eine Vorladung und von mir lediglich 6,5 Punkte.
Ein packender Auftritt beim diesjährigen Traumzeit Festival und das experimentelle „Double Negative“ haben meine Einstellung jedoch gründlich geändert.
Zum 25-jährigen Bandjubiläum haben das Ehepaar Alan Sparhawk (Gitarre, Gesang) und Mimi Parker (Schlagzeug, Gesang) mit ihrem mittlerweile vierten Bassisten Steve Garrington erneut gezielt die Kooperation mit dem Produzenten B.J. Burton gesucht und ihre Heimat Duluth häufig in Richtung Eau Claire verlassen, um in Bon Ivers Studio den traditionellen Low-Sound zu brechen. Dumpfe, wabernde Bässe, fragmentierte Songstrukturen sowie knarzende Störgeräusche und Klangexperimente heben ihren sakralen Slowcore auf eine höhere Ebene. Ein großartiges Album, das zurecht aktuell bei Metacritic bei 86/100 Punkten steht und als Schallplatte in der limitierten farbigen Loser-Edition auf crystal clear Vinyl erhältlich ist.
Not since Bon Iver’s aforementioned reinvention or even Radiohead’s Kid A have a relatively mainstream band made such an assured volte-face, wilfully pushing their audience away while they revisit, remake and remodel the tension that made them so very precious in the first place. Fierce and beautiful. Low are back.
(Record Collector Magazine)
What has always been so amazing about Low was the band's ability to coalesce these different sonic realms. The use of noise is always controlled in such a manner as to turn the extremity of the wall of sound approach into a warm fuzz. "Tempest" is an example of this ability, where Low plunge all elements into a sea of distortion, but instead of the result sounding extreme and detached, it brings out an emotive warmth. Similarly, the pop-y moments of Double Negative interchange with the heavy elements, the minimal investigations to create this kaleidoscopic sensation. It is what Low have been doing for a long time, but this is the record where they do it best.
(Pop Matters)
The addendum to the claim that Double Negative is Low’s most “brazen, abrasive” album was that it was also “paradoxically, [their] most empowering.” It’s hard to hear that on the first listen; it’s hard to hear that on the 20th listen. But it’s there. Hope might be a distant prospect on Double Negative, but there are hints of it. That fractured brightness in “Fly”? That reappears as much as the album’s more toxic qualities, eventually culminating in the epilogue of “Disarray,” the strained chance of transcendence that closes the album.
There is no resolution on Double Negative. The album offers no easy answers. But it takes beautiful things and destroys them, and it takes ugly things and renders them celestial. All of the confusion, and disgust, and broken-down communication, and fear of the late 2010s — Double Negative captures that. Yet however distant it might be, it also shares glimmers of a sunrise somewhere on the horizon.
(Stereogum)
Low in Deutschland:
08.10.18 Leipzig, UT Connewitz
09.10.18 Berlin, Festsaal Kreuzberg
10.10.18 Bochum, Christuskirche
05.02.19 Erlangen, E-Werk
06.02.19 Köln, Kulturkirche
07.02.19 Frankfurt, St. Peter
08.02.19 Hamburg, Uebel & Gefährlich
8 Punkte
AntwortenLöschen6,5 Punkte
AntwortenLöschen6 Punkte
AntwortenLöschenPlatz 4 meiner Jahres-Charts. Auch für mich überraschend. 8,5 Punkte
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