Überrascht habe ich festgestellt, dass Orland Weeks über keinen eigenen Wikipedia-Eintrag verfügt. Wie kann das sein? Er fungierte als Säng...

Orlando Weeks - LOJA


Überrascht habe ich festgestellt, dass Orland Weeks über keinen eigenen Wikipedia-Eintrag verfügt. Wie kann das sein?
Er fungierte als Sänger der britischen Band The Maccabees, deren Bekanntheitsgrad sich im Verlauf von vier Alben - wie man an der Chartplatzierungen in ihrer Heimat ablesen kann - sich stetig erweiterte: „Colour It In“ (2007; #24), „Wall Of Arms“ (2009; #13), „Given To The Wild“ (2012; #4) und „Marks To Prove It“ (2015; #1). Auf dem Höhepunkt ihrer Erfolgswelle löste sich die Band auf. Orlando Weeks veröffentlichte danach drei Soloalben - „The Gritterman“ (2017), „A Quickening“ (2020) und „Hop Up“ (2022) - von denen sich die ersten beiden ebenfalls in den UK Charts platzieren konnten (#33 und #36).




Überrascht habe ich festgestellt, dass Orland Weeks’ neues Album sowohl in der Dinked Version (Clear with Black & White Splatter Vinyl) als auch in der auf 500 Exemplare limitierten Auflage von Blood Records (Chequerboard Pastel Pink and Green Vinyl) noch erhältlich ist. Wie kann das sein?
„Loja“ bleibt in den Läden liegen, was aus zwei Gründen besonders tragisch ist, denn erstens bedeutet der Titel - den Weeks gewählt hat, da Lissabon seine neue Wahlheimat ist und er seinem dortigen Studio diesen namen verliehen hat - auf portugisisch Laden und zweitens ist es sein bisher überzeugendstes Solowerk: vom krautrockigen Artrock in „Dig“, auf dem auch Rhian Teasdale von Wet Leg zu hören ist, bis zu hypnotischem Indiepop mit 80er Jahre Anleihen, die an Talk Talk („Wake Up“) oder Tears For Fears („You & The Packhorse Blues“) denken lassen. 





Indeed, ‘LOJA’ is a record of subtle highs, and calming lows. ‘My Love Is (Daylight Saving)’ has a painterly feel – Orlando has also created a series of drawing and paintings to exhibit alongside the album – while the synth-dappled ‘Please Hold’ is a neat search for connection, the clinical electronics given a warming appeal in the final mix.
Album highlight (and 6Music ear-worm) ‘Dig’ is almost post-punk in its angular structure, all sharp corners and tightly coiled energy. Bonus vocals from Wet Leg’s Rhian Teasdale pivot the song in new directions, adding differing shades and hues to Orlando’s choir boy delivery.
Closing with the hopeful ‘Tomorrow’ and the softly endearing ‘Beautiful Place’, this is a refined, well-rounded project. Aided by his live band and close collaborators, Orlando Weeks succeeds in grappling with new chapters in his personal life, adding a freshness to his indie pop template in the process.


 


Loja is the sum of Weeks’ long and winding road. It captures not only the brilliance of The Gritterman, A Quickening and Hop Up, which each took massive strides forward for him as an artist, but also the journey Weeks has experienced as a man. No longer the shiny-faced young adult with a collar so tightened to the top one feared his head might pop off, Weeks is now creating records that act as maps to the landscape of his adult life.
Effortlessly blending electronic modernism with the rich organic crema that one can only find in the cafes of Lisbon, Weeks is clearly evolving beyond anything his audience may have imagined. There’s a dexterity to Loja that hasn’t been seen before, as he not only provides a sense of welcoming warmth but doesn’t ignore the chill of the shadows it can cast.
Similarly, it’s difficult not to see Loja – an ode to the new artist studio he resides in – as Week’s striding out of the shadow of his former work and enveloping himself in the blissful sunshine of a new chapter. It is a record that feels liberated enough to do what it pleases.



1 Kommentar: