Die erste Vorladung (XIII) Personalien: Hinter dem Projekt Leathers steckt die aus Vancouver stammende Grafikdesignerin und Fotografin Shan...

Leathers - Ultraviolet


Die erste Vorladung (XIII)

Personalien:
Hinter dem Projekt Leathers steckt die aus Vancouver stammende Grafikdesignerin und Fotografin Shannon Hemmett.

Tathergang:
2016 stieg Hemmett als Keyboarderin in die Post-Punk-Band Actors ein, die bisher mit „It Will Come To You“ (2018) und „Acts Of Worship“ (2021) zwei Alben veröffentlichten. Zeitgleich erschienen auch bereits erste, selbst veröffentlichte Singles ihres Soloprojektes Leathers, bei dem sie Unterstützung von Bandkollege Jason Corbett erhielt. Seit 2021 wurden über Artoffact Records, bei denen auch Actors unter Vertrag stehen, sechs Singles veröffentlicht, denen sich nun das 10 Song starke Debütalbum von Leathers anschließt. Jedoch wurde bei der Zusammenstellung des Albums auf den Song „Reckless“ verzichtet.
Shannon Hemmett sagt sazu: "I got my hands dirty in every aspect of this record, not just with the songs and the lyrics, but making my own music videos, photographs, and designing an entire visual motif for the project. I find it so satisfying to create a total aesthetic."
Ultraviolet“ ist seit gestern als CD und LP (translucent blue Vinyl) erhältlich.

Plädoyer:
Anstatt den Chromatics zwei Auftritte im Roadhouse in „Twin Peaks“ zu gönnen, hätte David Lynch auch gut Leathers fragen können. Die unterkühlte Mischung aus New Wave, Synthpop, Elektropop und Darkwave hätte auch in diesem Setting gut funktioniert. Die ersten Alben von Ladytron wären sicherlich eine weitere gute Referenz. 
Wer es gern mit den 80ern hält, aber sich noch mehr Gitarren wünscht (ähnlich wie Editors oder White Lies), dem sei Actors empfohlen.

Zeugen:
With a dreamy motorik drive and a chilling backdrop of synth drones, ‘Ultraviolet’ acts as a fine opener but much more ominous, the combination of octave bass motifs, drones and bursts of guitar gives ‘Highrise’ a gothic disco action offset by spoken and sung vocals. Utilising a straight four ostinato, the disquieting ‘Crash’ highlights the dark appeal of danger and hypnotises with “no more questions, no more lies”; using lyrical inspiration from JG Ballard and THE NORMAL’s ‘Warm Leatherette’, the thrill is to “Crash the car, survive the wreckage, feel the fear, under the steel”.
Set to a pulsing rhythmic swing, ‘Fascination’ fixes onto the LEATHERS ident of spoken and sung vocals over spy drama resonances. Proceedings are taken down for ‘Day For Night’, an introspective synth-laden ballad with the occasional six and four string intervention that allies it to the moody atmospheres of CHROMATICS and structurally comes over like a dreampop version of MAZZY STAR.
Recalling BLONDIE’s ‘Call Me’ reworked for darkwave dancefloors, ‘Divine’ is a delightful schaffel where Hammett plays dominatrix and “rules do not apply”. ‘Phantom Heart’ though is fiercer and perhaps not that far removed from ACTORS with Hemmett being more contralto to suit with melodic bass guitar flitting in. But ‘Daydream Trash’ is a wonderful outlier, a summery new wave pop tune recalling LA trio CANNONS with an electronic groove that is “100 in the shade” and could have easily come off the soundtrack of a John Hughes film.

Indizien und Beweismittel:


 


 


 


 


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Urteile:
Nun sind die werten Richter gefragt...


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