Nein, hier findet heute kein Rickrolling statt, obwohl natürlich erwähnt werden muss, dass Blossoms im letzten Jahr viel Aufmerksamkeit erregten (und Lob erhielten), als sie gemeinsam mit Rick Astley mehrere Konzerte gaben, auf denen sie gemeinsam Lieder von The Smiths zum Besten gaben.
Einflüsse von Morrissey & Marr muss man in dem Sound des vierten Albums des Quintetts aus Stockport jedoch mit der Lupe suchen (die Gitarre bei „Born Wild“), statt dessen wird man höchst eingängigen, süffigen Britpop finden, der hier Paul McCartney referenziert („Ribbon Around The Bomb“), dort nach den frühen Vampire Weekend („The Sulking Poet“) bzw. Supergrass („Cinerama Holy Days“) klingt und auch einmal mit ABBA über die Disco-Tanzfläche schwoft („Care For“). Und bei so viel Leichtfüßigkeit braucht es dann auch ein wenig Tiefe, wie instrumentale Opener („The Writer’s Theme“) und Closer („The Last Chapter“), ein an Frida Kahlo angelehnter Albumtitel sowie ein zentraler Charakter - The Writer - des Albums.
„Ribbon Around The Bomb“ gibt/gab es für Freunde der Schallplatte in zahlreichen Auflagen: black Vinyl, dark green Vinyl (Doppel-LP mit Piano-Versionen der Lieder), gold Vinyl, glow in the dark Vinyl sowie Zoetrope Picture Disc Edition (Blood Records).
You won’t find anything radically new from Blossoms on Ribbon Around The Bomb. But you don’t need to. Bookmarked by two inconsequential short instrumental pieces, the album is ten songs that you’ll find scratching away at your brain within a couple of listens. The Sulking Poet’s “Ooh la la Juliet” line sounds a little ridiculous on first hearing. However, try stopping yourself from singing it by the third. Early taster single Care For felt a little light touch when released, but on the album it makes perfect sense and stands alongside anything they’ve done before.
The record is also packed with the dizzying heart-on-sleeve songwriting the band have mastered over the years. We’re thrown headfirst into a cinematic love story with ‘Ode To NYC’, as Ogden reels off Big Apple destinations as if scribbling a postcard to a loved one back home: “I’m wide awake, Empire State of shock through my body / You can stay on Bleecker Street, Midtown and on Broadway.” The whirlwind of starry-eyed lines brings to mind the montage-like quality of Harry Nilsson, bursting with kaleidoscopic romance.As well as taking influence from the great American songwriters, the band also look closer to their Greater Manchester home: the swagger of ‘Strangeways, Here We Come’-era The Smiths runs throughout. ‘Edith Machinist’ is perhaps the best example of this, shimmering with Johnny Marr guitar lines and haunting vocal melodies before breaking out into a Simon & Garfunkel singalong of “I’ll deny the light / Deny the light!” Standout ‘Born Wild’ also captures that sense of jubilant melancholy, replacing the band’s sparkling festival-ready synths with emotive guitars and profound lyricism that feels more like open-road Americana.(NME)
6 Punkte
AntwortenLöschenWieder sehr eingängig geraten. 6,5 Punkte
AntwortenLöschen