Jenn Wessner betreibt zusammen mit Andy Stack das Indierock-Duo Wye Oak, ihr Solo-Projekt trägt den Namen Flock Of Dimes und soll die atmosphärischere Seite des Pop ausloten und ihr als experimentelles Feld hinsichtlich der Aufnahmetechniken und des Songwritings dienen. Für ihr zweites Album nach „If You See Me, Say Yes“ (2016) hat sie nun Sub Pop unter Vertrag genommen und „Head Of Roses“ neben der CD, LP, Kassette auch eine limitierte Auflage der Schallplatte spendiert (Translucent Violet Vinyl).
Die Experimentierfreude zeigt sich in „Hard Way“, das auch gut auf einem aktuellen Album von Bon Iver, in dessen Tour-Band Wessner Mitglied war, sein könnte, „Price Of Blue“ steigert sich im Verlauf seiner über sechs Minuten in ein Gitarrensolo hinein, welches die Vorfreude auf die neue Platte von Dinosaur Jr weckt. Im Verlauf des Albums, auf dem das Brechen von Herzen verarbeitet wird, gewinnen die ruhigeren, folkigen Songs die Oberhand: während „Lightning“ dabei auf akustische Gitarren-Klänge setzt, übernimmt im folgenden „One More Hour“ sanft pluckernde Elektronik das Geschehen.
Gemeinsam mit Meg Duffy (Hand Habits), Matt McCaughan (Bon Iver/Lambchop) und Adam Schatz (Landlady) wurden die 10 Songs von „Head Of Roses“ aufgenommen und anschließend von Jenn Wessner und ihrem Produzenten Nick Sanborn (Sylvan Esso) nach dem Vorbild eines guten Mixtapes zusammengestellt.
“No Question” is a haze of gauzy Boards of Canada-style synth arpeggios and lonely piano. And the closing title track, also on piano, has a gorgeous melody reminiscent of post-rock band This Will Destroy You’s “Threads.”Head of Roses’ crowning moment, though, is perhaps “One More Hour.” Over a tremolo guitar pulse, crunchy drum machine and gentle swells of synthesizer, Wasner allows herself an aching moment of vulnerability to look back with regret: “When I was young, I was so sure… I’ll never get those hours back… Can I forgive myself for falling back into it? … If I could have anything, I’d take one more hour.” On an album of subtle yet emotionally resonant songs, such directness cuts through.(Dusted)
The first sign of something different comes with Walking which has a more markedly mellow, alt-country sound. One More Hour has shades of Emmylou Harris meanwhile as she once again questions herself and expresses regret (“I know there’s nothing for it but if I could have anything, I’d take one more hour”). Awake For The Sunrise is similarly disposed, featuring more in the way of lamenting sadness. For all of the personal ground they cover however, such tracks have a strongly relatable quality, backing up one of the key ideas that Wasner covered in our recent interview, namely how she wanted to make music that could soothe others as well as herself.Elsewhere, Lightning is not too far removed from Laura Veirs at her most reflective (with the album in a broader sense sharing common ground with Veirs’ My Echo album from last year).
Breaking up may be hard to do, but growing up is even harder. Wasner’s command of grace for herself and others ultimately becomes a source of soothing as Head of Roses unfolds. Layers push aside to reveal a core scented with forgiveness and healing. Flock of Dimes has become the vehicle for Wasner’s most personal reflections, which makes it the one to treasure most.
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