Im Jahr 2001 erwarb ich „Tiny Waves, Mighty Sea“ von Future Pilot AKA, einem Projekt von Sushil K. Dade, der zuvor in Bands wie Soup Dra...

Future Pilot AKA - Orkestra Digitalis


Im Jahr 2001 erwarb ich „Tiny Waves, Mighty Sea“ von Future Pilot AKA, einem Projekt von Sushil K. Dade, der zuvor in Bands wie Soup Dragons oder BMX Bandits aktiv war, zahlreiche Gastmusiker aus der Glasgower Indie-Szene um sich versammelte (Norman Blake (Teenage Fanclub), Stephen Pastel (The Pastels) oder Stuart Murdoch und Isobel Campbell von Belle & Sebastian) und Indiepop mit Elementen aus Dub, Hip Hop und vor allem traditioneller indischer Musik verband.   
Seine Veröffentlichung folgten niemals ausschließlich dem Single- und Album-Prinzip, waren ziemlich lose und versiegten irgendwann komplett. So kann man die letzte Platte von Future Pilot AKA auf 2008 datieren. 

Auch die Songs von „Orkestra Digitalis“, an dem insgesamt 9 Jahre gewerkelt wurde, sollte zunächst nicht gesammelt als Album erscheinen, sondern wurden vom Künstler im Rahmen eines „#soniktreasurehunt“-Projektes in ganz Schottland versteckt und mussten von Fans aufgespürt werden. Erst nachdem sie gefunden wurden, veröffentlichte Sushil K. Dade die Titel digital und nun physisch. 
„Orkestra Digitalis“ wird das finale Album von Future Pilot AKA sein, erscheint auf weißem Vinyl, kombiniert auf experimentelle Art und Weise erneut die oben genannten musikalischen Stile und hat u.a. mit Emma Pollock (The Delgados), Craig Armstrong, Roberty Wyatt, RM Hubbard, Ron Sexsmith und dem äthiopischen Jazz Musiker Mulatu Astatke erneut wieder zahlreiche Gäste zu bieten.




To the album itself then and the music contained which is remarkable, it holds that unique appeal of challenging the listener. Opening with the Indian-Celtic vibe of “Morning Prayers (Ashes At My Guru’s Feet)”, a soaring emotional instrumental which sets an unexpected scene. Breaking into the beautiful full band assault of “The Art of Good Breathing”, a melodic masterpiece with the vocal splendor of Emma Pollock. There is an air of nineties-alternative rock to it, still it sounds uniquely fresh with the kaleidoscope of sound which is built including some wholly addictive strings.
Following on is “Tutti Shruti”, featuring Soft Machines Robert Wyatt, it balances between brilliance and weirdness perfectly, like a modern piece of free-jazz that explodes in spirals of sound. Experimentation at the heights of modern music, though mostly organically driven, the next “hetookherhand / Intuition Told Me Pt.1” is ambient electronic music at its finest as drones build in the background. At edge of drama constantly forms, as the solemn vocals repeat the phrase. The instrumental-folky “Holy Water” is a nice midway break of acoustic guitar flowing effortlessly.
With again the fusion of Indian-Celtic swooshes of “The Sound Of Jura” echoing into an atmospheric six-minutes plus, this record is one of those rare beasts when you really can’t say what will happen next, a fearless recording which is actually enjoyable. The sprightly “Jai Gopala” dances with spirituality, whilst the reggae inspired “The Slave’s Lament” is a roots based affair perhaps a standout of the collection.
Closing the album is an ode to Charles Mingus, “Mingus Take Your Bow And Paint My Heartstrings With Sunshine”, a Tom Waits styled track. The vocals of Mulatu Astatke are aching with passion, a solid final which builds with intensity. This is a great recording, with all the bells and whistles required for a classic.
(The Big Takeover)






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