• Tokyo Police Club - TPC



















    Die (bisher) Übersehenen (III)

    Nach einer vierjährigen Album-Auszeit war der Tokyo Police Club Anfang Oktober mit einem neuen, schlicht „TPC“ betitelten Album zurück und wir haben es nicht zur Notiz genommen. Dabei sagt die Band selbst: „TPC is a rock record with tons of guitars. We're extremely proud of it.“ Das sind doch gute Voraussetzungen.

    Jedoch war der Start gar nicht gelungen, da das Quartett, mittlerweile nicht nur in Kanada sondern auch New York und Los Angeles lebend, zunächst per E-Mail versuchte gemeinsam Songs zu komponieren. Fast wäre der Tokyo Police Club an diesem Ansatz zerbrochen, aber auf Initiative des Sängers richtete man sich in einer Kirche im ländlichen Ontario ein und fand wieder zusammen. Simpler, energetischer Indierock war das Ergebnis. Das lang gezogene Ambient-Outro von „Outtatime“ hätten sie sich sparen können (vielleicht sogar den ganzen Song), „Ready To Win“ ist eine akustische startende Ode ans Vermasseln, „Hercules“ der eingängige Hit des Albums und „Daisy Chain“ die das Album abschließende Ballade.

    Das kanadische Quartett besteht seit 2005 in der Besetzung David Monks (Gesang, Bass), Graham Wright (Keyboards), Josh Hook (Gitarre) und Greg Alsop (Schlagzeug) und hatte bisher vier EPs, ein Cover-Album und drei LPs („Elephant Shell“, 2008, „Champ“, 2010, und „Forcefield“, 2014) veröffentlicht. Für die 12 Songs von „TPC“ arbeiteten sie erneut - wie bei „Champ“ - mit dem Produzenten Rob Schnapf (Elliott Smith, The Vines) zusammen.  




    On this almost self-titled LP, the simple rock rhythms are well-played with an honest raw energy and quick-paced, straightforward chord progressions. But just when you think the songs are simply a peppy three-chord ditty, they take an expected turn with either a shift in tempo, a chord change, or a nifty guitar riff to make things interesting.
    The tracks are uncluttered with sharp driving rhythms that are catchy and upbeat. The buzzy guitars are crisply played and the well-placed synths provide a contrasting backdrop. It's a sound that could be described as a faster-paced, less-nuanced version of Spoon with a little less charm.
    The singing is unique and a little rough around the edges and may take some time to get used to. But like most good records, TPC requires a few good spins before the goodness sinks in.
    (Under The Radar)




    The opening track, “New Blues”, is one of the four possible singles from the album and is a great example of their excellent guitar playing by Josh Hook. Throughout the album, he has many highlights including his well-timed and structured riffs and solos. “Pigs” and “Ready to Win” show the bands range of influence. The powerful riff and speed of “Pigs” sets it apart from the other tracks. On “Ready to Win”, the extended acoustic intro sets up the feeling and message behind the lyrics. The other singles, “DLTFWYH”, “Simple Dude”, and “Hercules” have all the aspects of the band’s ability on display. The song “One of These Days” is one of their best lyrical outputs yet. The line, “I don’t want to go down unless it’s down in history”, sets the tone for the song.
    (Glide Magazine)


  • 1 Kommentare:

    Dirk hat gesagt…

    Für mich sind das knapp 6 Punkte

    Die 10 besten Alben von Prince

    10. Lovesexy (1988)
    9. Diamonds And Pearls (1991)
    8. 3121 (2006)
    7. 1999 (1982)
    6. The Gold Experience (1995)
    5. Dirty Mind (1980)
    4. Sign O' The Times (1987)
    3. Parade (1986)
    2. Purple Rain (1984)
    1. Around The World In A Day (1985)

    (ausgewählt von Volker)