Gestern Abend besuchten wir das Konzert von Noel Gallagher in Wiesbaden . Auf der Bühne standen mit ihm auch zwei franz...

Whyte Horses - Empty Words



















Gestern Abend besuchten wir das Konzert von Noel Gallagher in Wiesbaden. Auf der Bühne standen mit ihm auch zwei französische Sängerinnen, Charlotte Marionneau und YSEÉ, und in seinen aktuellen Videos geht es ziemlich psychedelisch und bunt zu. Offensichtlich Leidenschaften, die er sich, neben der gleichen Heimatstadt, Manchester, mit Dom Thomas teilt. Dieser leitet das Projekt Whyte Horses und dessen Debüt, „Pop Or Not“ (2015), wurde von Noel Gallagher prompt mit dem Prädikat „A great album“ geadelt.

Seit Anfang März gibt es den Nachfolger „Empty Words“ digital und seit dieser Woche auch physisch (CD und 2LP) käuflich zu erwerben. Whyte Horses sammeln darauf sechzehn Geschichten über Liebe, Angst und allem dazwischen und lassen die Songs wie ein Kaleidoskop aus Kammer-, Psychedelic-, Twee-, Folk-, French- und Sixties-Pop schimmern. Vorgetragen werden diese von den englischen Sängerinnen La Roux und Leonore Wheatley sowie den aus Frankreich stammenden Audrey Pic (Envelopes) und Mélanie Pain (Nouvelle Vague).

Welche Songs aus „Empty Words“ könnte man besonders hervorheben? Vielleicht einfach die Ungewöhnlichsten? Da wäre zum Beispiel „Greatest Love In Town“, eine Coverversion des Schweizer Musikers Christian Pfluger, der unter dem Namen Die Weltraumforscher Musik veröffentlicht, oder „Watching TV“, der Versuch einen Song wie „Bohemian Rhapsody“, „Happiness Is A Warm Gun“ oder „Paranoid Android“ aus mehreren Songs zusammen zu basteln, oder „The Best Of It“, der Song mit La Roux, ebenfalls eine Coverversion einer obskuren West Coast-Band aus den 60er Jahren oder… 

Dom Thomas ist Mitbegründer und -betreiber von Finders Keepers Records, das auf Wiederveröffentlichungen seltener und übersehener Platten spezialisiert ist - nicht, dass ihr am Ende des Jahres, wenn die besten Platten 2018 zusammengetragen wurden, konstatieren müsst, „Empty Words“ nicht gehört zu haben!




Take the opener, Counting Down The Years, which bursts in off the back of some twangy guitar and holds your in the palm of its hand for two minutes before a total change of key and direction and an ultra catchy and emotional finale. To prove it is no fluke Greatest Love In Town, track two, boasts a quietly epic intro before flowering into a gorgeous folky tune with a gem of a chorus.
The album is perhaps at its peak in the middle. Following on from the poppy single and title track Empty Words, is Any Day Now, perhaps the album’s strongest melody which boasts an extended chorus that climaxes with a very 60s staccato moment. Then we get a bit of twisted instrumental guitar psych in Prelude before hitting Watching TV which has a droney intro, progresses into full Eleanor Rigby strings mode before climaxing with a disco beat. It is as bonkers as it sounds. Then comes Best Of It, a magical slab of Dusty style 60s soul of the type that Saint Etienne occasionally treat us too.
There are plenty of other gems like the Jefferson Airplane-esque Fake Protest Songs and the exquisite jangle pop of Dawn Don’t You cry before the soft landing of Ride Easy, a gentle floaty ballad that drifts into the run out grooves.
(Pop Junkie)




Were there any justice in the world, Empty Words would put paid to any chance of that happening. At 16 tracks, it's only one song less generous than its predecessor. But instead of 7 instrumentals, there are two. Instead of 4 or 5 irresistible pop songs, perhaps half the album could have been released as singles. It's cohesive, warm, yet still retains the same transfixing sense of mystery; rather than an icy expedition, it's like wandering through an old bazaar in some sunny country.
In fact, the album has a pleasantly baroque feel. Guitars and drums frequently take a back seat to the newly-installed string section, one or the other sometimes dropping out entirely. The catchy melodies are frequently backed by swooning organs and ornamented by the distinctively effervescent sound of plucked strings. The vocal lines are a degree or two more complex than previously—Lispector is gone, replaced by a trio of understated female singers who on most songs share vocal duties in pairs, sometimes harmonising, sometimes duetting. But the album is not twee or samey in the least. A drum machine pops up on one or two songs, giving them an interestingly dancey vibe; there's also more traditional psychedelic fare like drone and sitar; a children's choir even makes appearances here and there. And of course, there's the familiar, uncomplicated pleasure of jangly guitar, working to blend all these sounds together into a rich, coherent whole.
(Sputnik Music)




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