Ebenfalls unter den besten 50 Platten des Jahres listet der Musikexpress, wenn auch 23 Ränge hinter den Dexys a...

Stealing Sheep - Into The Diamond Sun


























Ebenfalls unter den besten 50 Platten des Jahres listet der Musikexpress, wenn auch 23 Ränge hinter den Dexys auf Platz 41, das Debütalbum von Stealing Sheep. Als Begründung wird dort über "Into The Diamond Sun" folgendes geschrieben:
Vielleicht muss erst der Hype um den Weird Folk vergehen, damit die Musik dieses Trios aus Liverpool umso heller leuchtet. Wie Becky Hawley, Emily Lansley und Lucy Mercer auf ihrem LP-Debüt traditionellen Brit-Folk, circa Ende der 60er Jahre, mit dezenten Psychedelisierungen, sanften Drones und postmodernistschen elektronischen Schleiern versehen, ist schon eine Klasse für sich. Der wunderbare dreistimmige Harmoniegesang belegt, dass in der Verpackung aus weich gezeichneter Ambience auch was drin ist, und zwar: Songs - die sich in Tempo-, Arrangement- und Stimmungswechseln gefallen.

Eines der drei Mädels studierte an Paul McCartneys Liverpool Institute of Performing Arts, ihr Harmoniegesang ruft oftmals vergleiche zu den Fleet Foxes hervor, für "Into The Diamond Sun" konnte sich das renommierte Indie-Label Heavenly Records begeistern und auch Jarvis Cocker ist voll des Lobes für Stealing Sheep. Das sollte als Begründung doch ausreichen, um das Album kurz vor Schluss der Listen noch schleunigst vor Gericht zu zerren. 



After Mediaeval Baebes, Gaggle, Kyla La Grange and PJ Harvey’s ‘Let England Shake’, it’s high time someone did the dark-ages folk thing without dressing for a dunking in 1143. The debut album from Liverpool girl-trio Stealing Sheep strips the style of all Wicker Man cheese and stuffs it full of modern relevance – Warpaint vocals, Kills garage licks, Stereolab synths, Doors-y psychedelia, Animal Collective apocalypto-tribalism and one song about being seriously shitted up by Jaws (‘Shark Song’: “In my dreams they walk on their fins…”). The brilliant tongue-twisty single ‘Shut Eye’, complete with an almost hip-hop pipe and tabor solo, could even be culled from an xx gig at the Globe, while ‘Rearrange’ resembles an insanely catchy cross between Gorillaz’ ‘Plastic Beach’ and Damon Albarn’s Renaissance opera ‘Dr Dee’. Just thank the lord, girls, that unlike in feudal England, livestock theft is no longer punishable by a right good tarring. 
(NME)


Stealing Sheep's debut album is a delightful bag of pick'n'mix. You can hear the twang of a Velvet Underground guitar here, a buzz of Ladytron synth there, often atop their fondness for creepy Wicker Man vocal harmonies. Yet the Liverpool trio of Becky Hawley, Emily Lansley and Lucy Mercer have made a debut album that never feels incoherent, or as though it's reciting influences out loud for credibility. If anything, the psychedelic influences and lo-fi aesthetic position this record outside current trends. You can catch them doing what they do best on Rearrange, which starts off like a perky Britpop number before breaking out into a blissed-out refrain. Everything is thrown in here, including the kitchen sink, which they're quite possibly using as a makeshift glockenspiel. Yet what grabs you are the deft tricks played within the vocal harmonies and the restrained use of electronics. For all Stealing Sheep's maverick influences, it's the small details that stand out on this beguiling debut.
(Guardian)


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