Ihr letztes Album „I See You“ liegt bereits 5 Jahre zurück, also war es wirklich an der Zeit, dass sich im Kosmos von The xx etwas tut.
Jedoch kam letzte Woche keine neue Platte des Trios heraus, sondern ein weiteres Soloalbum und überraschenderweise stammt es weder von Jamie xx, der 2015 mit „In Colour“ vorlegte, noch von Romy Madley Croft, die im Herbst 2020 mit „Lifetime“ ihre erste Single veröffentlichte. Stattdessen wagt sich Oliver Sim allein aus der Deckung und präsentiert uns das Ergebnis von zwei Jahren Schreib- und Aufnahmezeit. Aber so ganz allein war der Songwriter, Bassist und Sänger von The xx nicht, denn sein Bandkollege Jamie xx stand ihm als Produzent, Komponist und Musiker zur Seite.
„Hideous Bastard“ folgt mit 10 Songs in 34 Minuten der Tradition der recht kurzen Alben von The xx und tatsächlich könnte der ein oder andere Song („Saccharine“ oder „GMT“) genau so auf einem früheren Album des Trios zu finden sein. Einen gewissen 80ies Touch kann man dem ein oder anderen Song („Fruit“) auch nicht absprechen. Darauf, dass sich die Stimmen von Oliver Sim und Romy Madley Croft auch hier auf so wundervolle Art und Weise umgarnen, muss man leider verzichten. Dafür wird man mit der ebenso überraschenden wie passenden Gesangseinlage von Jimmy Somerville beim Opener „Hideous“ (und später weniger herausgestellt bei „Fruit“ und „Confident Man“) beglückt. Mit der Stimme von Joe Winter („Run The Credits“) wird ein weiterer Gegenpol gesetzt.
Dem Plattencover ist anzusehen, dass sich Oliver Sim nicht nur von seinen eigenen Lebenserfahrungen, in denen er Themen wie Scham, Angst oder HIV-Erkrankungarbeitete, sondern auch von seiner Liebe zu Horrorfilmen zu „Hideous Bastard“ inspirieren ließ.
Bei dem Cover habe ich kurz gezögert, ob ich mir statt der limitierten Auflage der LP (blood red Vinyl) nicht lieber die die auf 1000 Exemplare begrenzte crystal clear Vinyl mit alternativem Artwork zulegen sollte. Und während ich noch haderte, kündigte Blood Records ihre 500 Exemplare starke „transparent LP with blood-red splatter“ Version an…
‘Hideous Bastard’ sees Oliver take on both these past and present realities with a candour that surprises even him. “I’m ugly,” he laments in the record’s powerful opening track, followed by a poignant pause that defines what is to come. He reveals he has been living with HIV since the age of 17, something he has spent his adulthood coming to terms with. His reality, it becomes clear, has been a potent mix of shame, fear, and isolation alongside his love of art and people.The record follows this journey, from his sensitivity to his confidence. It’s on ‘Fruit’ where he finds some grounding, in its search for parental approval landing on a semblance of self-acceptance. “If I’ve got my father’s eyes I’ve got my mother’s smile,” he sings over bandmate Jamie xx’s masterful production, followed by a defiant “right or wrong”. It marks a milestone in a record that acknowledges Oliver’s enforced struggles with identity and HIV status, without offering a definitive solution.‘Hideous Bastard’’s expert play on melancholic electronica ultimately fades out as Oliver finds solace in an unholy trinity of serial killers on the cinematic ‘Run The Credits’. It cements the dark uncertainty presented by the record’s opening confession, and the ongoing shame members of the LGBTQ+ community often carry. Its tongue-in-cheek references lift the otherwise crushing mood as the album affirms that things get better, but that the challenges remain. In its closing moments the ellipsis looms both bright and heavy… to be continued.(DIY)
The results are beautiful, moving and – regardless of subject matter – brilliantly inventive. On ‘Romance With A Memory’, the song that sparked the rest of the record, the artist explores his longing to “feel handsome” and how he’s used partners not to find love but to fulfil needs.The soaring ‘Fruit’ moves into familial territory (“Have I made you proud? Take a look at me now / If I’ve got my father’s eyes; I’ve got my mother’s smile”), while ‘‘Run The Credits’ positions its creator as a “psycho killer in a romantic comedy” and rejecting “the lie of the teenage dream” perpetuated by Hollywood. “Run the credits, let them rain on me / Even Romeo dies in the final scene,” Sim urges in the chorus. It’s a darkly humorous nod to the fact that no matter the hand life deals us, we’ll all meet the same end eventually.Just as ‘Hideous Bastard’’s lyrics don’t wallow, neither does the music that accompanies them. There are brooding, ominous sounds, yes, but they surge with urgency. ‘Sensitive Child’ takes splashy, reverb-soaked drums and driving, dark guitar licks and melds them with a needling piano line and crisp synth drones, while ‘Never Here’ crafts an eerie atmosphere with glitches and a wafting, melancholy melody, before adding lighter layers; it’s the closest the album veers toThe xx.(NME)
Gute 7,5 Punkte.
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AntwortenLöschen7 Punkte
AntwortenLöschenVerpasst ziemlich knapp die 8-Punkte-Marke. 7,5 Punkte
AntwortenLöschen8 Punkte.
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