Mit den letzten beiden Alben von Erasure waren ihre Fans offensichtlich sehr zufrieden, schließlich kauften sie „World Be Gone“ (2017) und „The Neon“ (2020) bis auf Platz 6 bzw. 4 der UK Charts, also in Höhen, die sie seit Mitte der 90er Jahre nicht mehr erreicht hatten. Aber auch Vince Clarke und Andy Bell müssen beide Alben sehr schätzen, denn auf „World Be Gone“ schlossen sich im folgenden Jahr „World Beyond“, eine Neu-Interpretation in Streicher-Arrangements, und ein Live-Album („World Be Live“) an. Auch „The Neon“ erschien anschließend in einer überarbeiteten Form („The Neon Remixed“) und als Konzert-Dokumentation („The Neon Live“).
Jedoch erhält „The Neon“ nun doch noch ein weiteres Kapitel, denn im Studio tüftelte Vince Clarke ziellos noch einmal an den Songs herum und erschloss sich auf diese Art und Weise Bereichen, die sich eher dem Vince Clarke der frühen 80er Jahre, dem VCMG-Projekt mit Martin Gore (Depeche Mode) oder sogar den Soundwelten von Brian Eno oder Vangelis zuordnen ließen als Erasure. Da Andy Bell gemeinsam im Studio mit dem Produzenten Gareth Jones häufig eben so experimentierfreudig mit seinen Gesangsparts umging, ist „Day-Glo (Based On A True Story)“ ein gewagtes und innovatives Album geworden, das irgendwo zwischen sanfter Electronica („The Conman“), düsteren Soundscapes („Based On A True Story“, „The Shape Of Things“) und tanzbarem Elektropop („Bop Beat“, „Inside Out“) changiert. Die Parallelen zu „The Neon“ sind nicht gerade offensichtlich und vermutlich würde man bei einem Großteil der 10 Songs im „Blind Date“ nicht auf Erasure kommen.
„Day-Glo (Based On A True Story)“ ist als CD und LP (fluoreszierend grünes Vinyl) erschienen.
The opening track "Based On A True Story" is a marvellous start to the album, an Erasure-like track that builds and builds, crammed with dark Vince synth sounds. Straightaway, you know that you are in for a different Erasure here. It's them, but there's something else going on. "Bop Beat" follows, reminiscent of The Neon, with Andy's voice sampled and manipulated. It's interesting hearing Andy in this new form, and it really works."Pin-Prick", one of a few songs on here with a title that brings Vince and Martin Gore's VCMG project to mind, is one of the album's highlights, with its early Vince Clarke era sounds and Andy's wordless singing melting together perfectly. "The Conman" recalls mid to late 80's era Erasure B-sides and is notable for being the first point in the album where we hear actual vocals from Andy. "Now" is another standout track that can be added to any list of great Erasure songs. Listening to it, I thought of Yazoo's "I Before E Except After C", albeit "Now" doesn't sound as ominous as that song. It's a lovely track and one that could easily be turned into a standard song, but why would anyone want to do that? "Inside Out" is next; with it, we return to the earlier, darker feel of the album.The following two songs are much more Erasure-like in that they feature full vocals from Andy. Both "Harbour Of My Heart" and "3 Strikes And You're Out" could easily have featured on The Neon, and they are the closest you get to that album on here, perhaps two songs reworked by Vince as opposed to being new experiments with elements from the album. The closing two tracks, "The Shape Of Things" and "The End", are wonderful, with "The End" a gorgeous end to what has been a bold, innovative and hugely enjoyable album.Day-Glo (Based On A True Story) is a reminder that Erasure has always been much more than the titans of synthpop they are justifiably recognised as. Dig into their albums, and you will find many different versions of the band, each one a real treat. This album shows that even when they go off-road and experiment, they still produce music capable of surprising and delighting you. Long may this period of productivity carry on.(XS NOIZE)
6 Punkte
AntwortenLöschenFür die de-konstruierten Erasure: gute 7 Punkte
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