Hier ist doch optisch etwas schief gelaufen!
Da benennen die beiden Folkrocker Andrew Davie und Kevin Jones ihr viertes Album nach der poetischen Umschreibung der Abenddämmerung und engagieren mit dem kanadischen Designer Ryan Anderson einen ausgewiesen Fachmann und heraus kommt ein solch monotones Plattencover? Andersons Illustrationen finden sich nur auf der Rückseite der Hülle und der Homepage bzw. im Video zum Titelsong wieder. Das hatte er sich vermutlich anders vorgestellt. Ob die Ähnlichkeiten zum Cover von Childcares „Busy Busy People“ Schuld waren? Und hätte man zur Not nicht ein schönes Foto vom sich blau färbenden Abendhimmel finden können, wenn man den Albumtitel schon so erklärt: “Blue Hours is a kind of imaginary space you get into at night, a place where you process difficult things or where you try to figure everything out.” Ob die Plattenhülle auch ein imaginärer Raum sein soll? Ach, ich verstehe es nicht…
Zumindest den Plattensammlern spendierten Bear’s Den zwei schöne Auflagen: Die Limited 'Blueprint' edition zeigt die Illustration von Ryan Anderson, unterlegt von baby blue Vinyl, und Blood Records hatte eine auf 500 Exemplare limitierte Auflage auf blue and white swirl-effect Vinyl.
Aber ist hier auch akustisch etwas schief gelaufen?
Lassen wir nationale und internationale Fachleute zu Wort kommen:
Und so zaubert das Duo mit spielerischer Leichtigkeit kleine Hymnen wie die Vorabauskopplung "Spiders" hervor, die sich mal zurücklehnt und mal treibend aus ihrer poppig-elektronischen Einbettung herauswagt. Nach wie vor typisch für Bear's Den ist ein sicheres Gespür dafür, einen Song nicht zu überladen, aber gleichzeitig auch nicht karg oder zu sehr reduziert wirken zu lassen. Der emotionale Fünfminüter "Shadows" wird beispielsweise von dezent, aber wirkungsvoll eingesetzten Pianoklängen und Streich(el)einheiten begleitet, ohne dabei auch nur ansatzweise opulent zu wirken. In Kombination mit dem unverkennbaren Gesang von Davie wird daraus ein wunderschönes Kleinod. "Frightened whispers" und "Gratitude" spielen mit wunderschönen Melodien, "On your side" und "All the wrong places" mit tiefen Emotionen. Songs, die einen umarmen und warmhalten.
The opening track, “New Waves,” is a sweet piano backed track offering hints of optimism despite the confessional lyrics about needing help. And the title track is an ‘80s synth throwback musically that offers a relatable narrative about trying to get through to someone who can’t or won’t hear you.With refreshingly frank honesty, Davie recently described the album’s theme: “It probably speaks to our struggles and hopefully many other people’s too. Men are not very good at talking. We’re not really taught how to – men have no idea how to talk about this stuff, certainly to each other.”The dreamy “Frightened Whispers,” with a musical kinship to a band like the Postal Service complete with saxophone weaved throughout for a beautiful ethereal vibe, is one of the obvious stand out tracks here. The album closes on the earnest “All The Wrong Places,” a strikingly despondent track that stays with the listener after the record ends. Despite obvious heavy themes throughout the record, there are still plenty of optimistic messages to be found.
The beating heart of the album lies in two tracks; ’Gratitude’ and ‘Shadows’. The former is one of the few guitar-heavy outings on ‘Blue Hours’. Davie’s mum suffers from Alzheimer's and this is a touching account of trying to cling onto those good memories that you have and battling to keep them pure. Yet, this brilliant song, although heart-breaking in one sense, is not devoid of hope. The haunting ‘Shadows’ is a rival standout and sings about the inability to reach those closest to you in the midst of depression or withdrawal, “The harder I try the tighter they hold”. (…)Although the last handful of songs on the album do tail off a little, it is a very strong piece of work overall. Bear’s Den are quietly and confidently taking strides into a sphere that they want to move and create within. They are the music masters of being ‘old souls’, perfectly straddling that line of sounding ancient & mysterious on one hand and totally contemporary & relatable on the other.(XS Noize)
Every song sounds clean and punchy, but the refined atmosphere is at odds with the band’s newfound comfort with messiness. Strong lyrics aren’t enough to distinguish “Spiders” from every other moody slow-burner on the record, and for all his growth, Davie still leans heavily on open-ended phrases: “all you cannot see,” “all that I can’t undo,” “all that you are.” It’s a forgivable quirk, especially as the track “All That You Are” dates back to the band’s earliest days, but the repetition increasingly feels like a way to avoid specifying what lies in that “all.” The title track of Blue Hours acknowledges the difficulty of holding “darkness and light” simultaneously, but at their best Bear’s Den can delicately but purposefully navigate the more challenging shades of gray.
6,5 Punkte
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