Nachdem die ersten drei Alben von The Futureheads im Vereinigten Königreich jeweils die Top 20 erreichen konnten („The Futureheads“ (2004) #11, „News And Tributes“ (2006) # 12 und „This Is Not the World“ (2008) #17), ging es für „The Chaos“ (2010; #48) und das A Capella-Album „Rant“ (2012; #125) bei weitem nicht so hoch hinaus, so dass die Band 2013 zum letzten Mal gemeinsam tourte.
Vielleicht lag es am Hype um Bands wie Idles, Shame oder Fontaines D.C. und der Renaissance von Post-Punk und Punk Rock, dass sich die Brüder Barry und Dave Hyde, Ross Millard und David „Jaff“ Craig entschieden, es mit einem Comeback zu versuchen. Das Ergebnis dieser Bemühungen trägt den Titel „Powers“ und bietet die klassischen Futurheads-Zutaten, nämlich energetisch-zackigen Post-Punk und tollen Harmoniegesang des Quartetts.
In England konnten mit pro-europäischen Tönen wie auf „Across The Border“ (Where were you when it all fell apart? What did you do to stop it happening?) dann doch nicht alle überzeugt werden, so dass „Powers“ nur auf Platz 53 der Charts kam. Aber die Kritiker sehen im sechsten Album der Futureheads ihr zweitbestes nach dem Debüt, denn Metacritic listet es derzeit bei 80/100 Punkten.
„Powers“ ist über das bandeigene Label Nul Records als CD, Kassette und LP erschienen. Sehr schick ist die „Limited Mackem Edition“ auf „Red & White Vinyl“. Unabhängige Plattenläden bieten zudem „Magenta Vinyl“ an.
Opener ‘Jekyll’ buzzes with a dark foreboding, while ‘Headcase’ sees narrator Barry Hyde tackling his own mental health struggles head on. It’s ‘Across The Border’ - the near stream-of-consciousness led by Ross Millard - which hits home hardest. A frenetic diatribe staring square in the eye of Brexiteers everywhere, before gleefully teasing “Wouldn’t it be nice to go on holiday somewhere in Italy / How about a beer in Germany?”, it channels the absurdity of our everyday attitudes and the current political agenda perfectly. An album which proves a bit of time off can make a huge difference, ‘Powers’ sees The Futureheads fight fiercely once again.
(DIY)
Like Razorlight’s return last year, Powers feels fresh, raw and concise, showcasing what made us fall in love with The Futureheads in the first place while adding invaluable new ingredients.
For example, standout song Electric Shock is one of the most intriguing entries to their back catalogue, built around sparse snares, sprinkling synths and glacial guitars before erupting into an infectious chorus and those irrepressible harmonies. Likewise, the nuanced, melodic Don’t Look Now shows their has been welcomed maturity since the days of their debut, while the jagged gut-punch opening of Jekyll almost cuts through the speakers with its bludgeoning riff.
(Louder Than War)
7,5 Punkte
AntwortenLöschenVielleicht mal wieder eine tolle Coverversion inkludieren? 6,5 Punkte
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