Vor zwei Jahren sahen wir zum Abschluss des von Sigur Rós organisierten Norður Og Niður Festivals in Reykjavik einen der seltenen Auftr...

Richard Hawley - Further


Vor zwei Jahren sahen wir zum Abschluss des von Sigur Rós organisierten Norður Og Niður Festivals in Reykjavik einen der seltenen Auftritte von Jarvis Cocker. Bei diesem Konzert überraschte uns Jarvis gleich mit sechs neuen Songs, so dass ich seit nunmehr 17 Monate vergeblich mit der Veröffentlichung seines nächsten Solo-Werkes rechne.

Nicht ganz so lang wie „Further Complications“ (2009), das letzte Album von Jarvis Cocker, liegt „Hollow Meadows“ zurück. Dennoch lies uns Richard Hawley, der seinen Kumpel Cocker früher bei Konzerten von Pulp live unterstützte und auf deren „We Love Life“ zu hören ist, fast vier Jahre auf ein neues Album warten.

„Further“ ist der Titel seiner achten Platte, die als CD und LP erschienen und in limitierten Auflagen auch als Kassette sowie Picture Disc Vinyl und Orange Vinyl (Indie Retail Exclusive) erhältlich ist, und erstmals nicht im Titel eines Wahrzeichens oder einer Ikone seiner Heimatstadt Sheffield trägt.

Auch musikalisch wartet „Further“ mit Veränderungen auf, denn gleich im Opener „Off My Mind“ präsentiert sich Richard Hawley deutlich bluesrockiger als jemals zuvor. „Gallay Girl“ und „Time Is“, mit seiner prägnanten Mundharmonika, dürfen in eine ähnliche Schublade gesteckt werden. Dennoch müssen wir auf den Crooner Hawley, Streicher und zeitlose, balladeske Songs zwischen Scott Walker und Roy Orbison nicht vollkommen verzichten („My Little Treasures“, „Not Lonely“, „Doors“).




Hawley aficionados may feel like readjusting their sets after hearing the opening stomper, Off My Mind, a concise three-minute blast of rock’n’roll that is somewhat at odds with the traditional image of the Sheffield man as one of the last great crooners. Alone, My Little Treasures, and the title track Further, are all on the more familiar ground of the gentle balladeer, who once described himself as soft as a bag of chips.
My Little Treasures recalls drinking with his late father’s friends with a charming refrain of “cold beer in warm places, heartache and old faces”. Is There a Pill? reintroduces the noise and Marshall stacks, but Hawley is a little more restrained with this string-backed symphonic rock song that wouldn’t sound too out of a place on a Manic Street Preachers album, who collaborated with Hawley on the title track of their 2013 album, Rewind the Film.
This is another fine Hawley record but not one that will widely appeal beyond an already devoted fanbase. Galley Girl flaffs around not really going anywhere, but there are enough songs of the calibre of Not Lonely to make this another decent Hawley album, where he taps into a rich vein that has blossomed over two decades.
(The Irish Times)




Further actually kicks off with the garage rocking “Off of My Mind”, where Hawley takes things by the scruff of the neck with squalling guitars and a purposeful thump and doesn’t let go until the final fade out. From there on though, things go down several gears and “Alone” sets the tone for the rest of the album with it’s sunny guitar pop, warm vocals and lush production. Gentle ballads like “My Little Treasures” follow, but it’s on “Is There a Pill?” and “Galley Girl” that the influence of the Big O particularly shines through, with their orchestral backing and Hawley’s quivering vocals. “Emilina Says” similarly tips a hat to Orbison as it skips down his well-trodden path of love, loss and betrayal. “Time Is” adds bluesy flavours and bursts of harmonica to the mix but it’s no lurch into Sonny Boy Williamson territory, and is still mellow enough to provide the soundtrack to a summer’s afternoon doing nothing in particular.
(The Arts Desk)



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