Der Begriff Gospel leitet sich vom Altenglischen gōdspel ab und beschreibt eine gute Nachricht. Im Christentum ist damit die Botschaft ...

Kevin Morby - Oh My God


Der Begriff Gospel leitet sich vom Altenglischen gōdspel ab und beschreibt eine gute Nachricht. Im Christentum ist damit die Botschaft gemeint, die Gott durch Jesus Christus an die Menschen richtet und deren Verkündigung Aufgabe der Christen ist. Zudem beschreibt dieser Begriff jene christliche afroamerikanische Stilrichtung, die sich Anfang des 20. Jahrhunderts aus dem Negro Spiritual sowie Elementen des Blues und Jazz entwickelt hat.

Kein Wunder also, dass sich Kevin Morby auf einem Konzeptalbum über Religion und Spiritualität mit dem Titel „Oh My God“ reichlich bei dieser Musikrichtung bedient. Egal, ob Rock ’n‘ Roll- oder Folksong, egal, ob Harfe, Piano, Flöte, Orgel, Saxophon oder Handclaps die Lieder begleiten, der E-Gitarre ein verzerrtes Solo entrungen oder sich im Walzertakt gewogen wird, der Gospel-Chorgesang ist allgegenwärtig.

Kevin Morby ist ein 31-jähriger, aus Texas stammender Singer/Songwriter, der mit „Oh My God“ (Kassette, CD, 2LP auf schwarzem oder blauem Vinyl) sein fünftes Album vorgelegt hat und dafür von der Kritik, die auch vor ernst gemeinten Vergleichen mit Bob Dylan, Leonard Cohen oder Van Morrison nicht zurück schreckt, ziemlich abgefeiert wird. Hören wir uns doch drei Songs des Album, „OMG Rock n Roll“, „No Halo“ und „Nothing Sacred / All Things Wild“, an, während wir einige begeisterte Reviews lesen:




Not a single cut on Oh My God feels out of place. Each song is effulgent in its composition and intention, from the hymnal boogie "OMG Rock n Roll," to the wholly intimate "Seven Devils" to the bashful and bluesy "Ballad Of Faye." Despite always feeling full and fleshed-out, Oh My God is comparatively and intentionally sparse when held up Morby's earlier albums. (…)
To decree a record as an artist's "epic" is always a paradoxical accomplishment, suggesting heights that may never be reached again, and casting past works, great though they may be, into a comparative pale. But it's hard not to be awed by a record that has you saying its name to simply describe it.
(Exlaim)




There are rich variations in mood. On the opening “Oh My God,” the singer’s prayerful refrain (“Oh my lord / Come carry me home”) is a quiet, solitary plea that rises out of a rickety piano melody that sounds as if it’s emanating from your grandparents’ attic. Three songs later (“OMG Rock n Roll”), it’s a rollicking doomsday anthem, all bleating organs and grimy guitar fuzz as Morby combines the same lyrics with the ambient anxieties of the mass shooting age. And six songs after that, the singer is awed at the simple daily fact of being alive: “This life is a killer! / But oh, what a ride! / Just to wake up each morning! / Just to open your eyes!” goes the messy celebratory shuffle of “Congratulations.” Oh My God is full of lines that teeter on the brink of hippie-dippie inanity, and sometimes they cross over, but Morby delivers them with enough conviction and musical restlessness to make you rise from your couch and join him in wondering where the hell a baby bluebird goes when it dies.
(Paste Magazine)




‘Oh My God’ is a dense listen and though there are more immediate moments (the raucous ‘OMG Rock n Roll’ and the shapeshifting ‘Hail Mary’ are two examples), you can let this album wash over you and wallow in its most intense songs, for they are the ones that will linger longest. Like the twinkling ‘Sing A Glad Song’, a cut not too dissimilar to the aura of ‘Singing Saw’, or the pensive ‘I Want To Be Clean’, a song that’d nestle in nicely into the folksy spirit of second album ‘Still Life’.
This is a remarkable achievement, one that proves that Morby remains on top form. Let ‘Oh My God’ be your companion and guide. You won’t immediately learn the meaning of it all, but there’s more than enough here to spark some seismic internal reflection, wherever you’ve come from or are heading to next.
(NME)



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