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Lost Under Heaven - Love Hates What You Become



Was hat sich für Ebony Horn und Ellery James Roberts seit dem Debüt „Spiritual Songs For Lovers To Sing“ geändert?

Zunächst einmal der Bandname, denn LUH heißen nun Lost Under Heaven und setzen nicht mehr - wie auch bei Roberts’ vorheriger Band WU LYF (= World Unite Lucifer Youth Foundation) - auf Abkürzungen.

Während das Debütalbum in Amsterdam, der Heimatstadt von Ebony Horn, entstand, wurde „Love Hates What You Become“ in Manchester, dem Wohnsitz von Ellery James Roberts, komponiert und in Los Angeles aufgenommen. Statt Bobby Krlic, aka The Haxan Cloak (Björk, Health), produzierte diesmal John Congleton (Explosions in the Sky, Sigur Rós, St. Vincent und Swans), der auch die Verbindung zum Swans-Mitglied Thor Harris herstellte, der auf der Platte das Schlagzeug bearbeitet.

Ebony Horn hat in den vergangenen Jahren nicht nur das Bassspielen erlernt, damit man mit Ben Kelly (Schlagzeug) als Trio live (Deutschland-Termine siehe unten) auftreten kann, sondern erhält auf „Love Hates What You Become“ auch gesanglich mehr Präsenz, was im Hintergrund oder als Duettpartnerin einen sanften Gegenpol zu Roberts’ kratzend-schreiendem Gesang bildet. Auf „Bunny's Blues“ und „Black Sun Rising“ übernimmt sie sogar die Leadvocals.

Drama, proklamierte Gesellschaftskritik samt apokalyptische Szenarien, Anleihen bei Industrial, Elektro oder Goth-Rock bleiben auch bei „Love Hates What You Become“ bestehen - wie auch die zahlreichen guten Kritiken:




This oddly tender aggression is mirrored in Savage Messiah, a track that feels wrenched from the depths of Roberts and launched into the world with the same righteous dynamism that powered his days in WU LYF. LUH have always been respected by fans for their unflinching honesty about how they view the world around them and Love Hates retains that crucial element of their chemistry.
From the delicate The Breath of Light to the demanding For the Wild, an anthem to the pursuit of freedom and revolution, LUH deliver consistently haunting instrumental melodies and deeply impassioned lyrics that serve as an opulent tonic to the cultural apathy they rebel against.
(The Skinny)




In turn this also largely benefits the record's duets, as now Roberts' and Hoorn's musical chemistry has never sounded better; the best example being the album title track. A beautiful and stripped back acoustic expression of struggle and infatuation, 'Love Hates What You Become' shows real artistic progression.
This progression can also be felt on the duo's conscious construction towards their song writing. Songs like 'The Breath Of Light' are strikingly poignant, whilst the twisted and claustrophobic 'Savage Messiah' chronicles the journey of a sanctimonious narcissist; in a cut that sounds like Nick Cave meets Swans. And as for 'Post Millennial Tension', a frustrated analysis of the impending future, its brusque lyrics cut through any suggestion of pretentiousness bullshit with complete sincerity and passion.
Closing on 'For The Wild', Lost Under Heaven rise and eclipse all that came before. Roberts' vocals soar over vast exquisite synths and shimmering guitars, as he screams into the great unknown. Colossal, stirring and with a great sense of purpose, 'For The Wild' might just be the best song Roberts and Hoorn have ever recorded.
(Clash)




Lost Under Heaven in Deutschland:

19.02.19 Köln, Blue Shell
20.02.19 Hamburg, Hafenklang
21.02.19 Berlin, BiNuu


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