Ich habe Her Space Holiday 2000 zum ersten Mal live zusammen mit Bright Eyes gesehen, in der Hamburger Astra Stube - vor 40 Zuschauern! Wäh...

Her Space Holiday - Her Space Holiday



















Ich habe Her Space Holiday 2000 zum ersten Mal live zusammen mit Bright Eyes gesehen, in der Hamburger Astra Stube - vor 40 Zuschauern!
Während Conor & Co. mittlerweile große Hallen füllen, könnte Marc Bianchi, der nie über den Geheimtipp-Status hinaus gekommen ist, sicherlich auch ein Konzert in meinem Wohnzimmer geben, ohne dass man sich gegenseitig auf den Füßen stehen würde.
Das Ende von Bright Eyes wurde aufgrund der Soloausflüge und Nebenprojekte von Conor Oberst schon oft herbei geschrieben, das Projekt Her Space Holiday findet mit seinem sechsten Album nun seinen Abschluss:
Though this album marks the end of Her Space Holiday, I truly feel that this record represents the beginning of so much more. I can never fully express how much it has meant to me to spend the past 15 years sharing Her Space Holiday with you. I am looking forward to taking the catalog out on the road one last time in the coming months.

Dass sich beide Bands so unterschiedlich entwickeln würden ist nur schwer nachzuvollziehen, wenn man die beiden letzten Platten direkt miteinander vergleicht. Bianchi hat sich vom introvertierten Elektro-Frickler nämlich zu einem Singer/Songwriter entwickelt, dessen Songs, voll gepackt mit Streichern, Bläsern, Flöten, einer Marching-Band und akustischen Instrumenten, dem Folk und (Kammer-)Pop näher stehen als dem Indietronic seiner Frühwerke. So hätten "Black Cat Balloons" oder "Come On All You Soldiers" auch auf "The People's Key" eine gute Rolle spielen können.




"Her Space Holiday" gibt es als Download, CD oder Vinyl hier zu kaufen. Die stark limitierte LP (75 Stück!) kostete mich inkl. Versand 20 Euro.


Her Space Holiday starts out with “Anything for Progress” and like much of the record, it boasts catchy pop melodies delivered by Bianchi‘s quirky nerd-as-cool, herky jerky delivery. Strings and light orchestra instrumentation play a large role on HSH. The sweet and simple arrangements recall a Lou Adler/Mamas and Papas mid-60s California kind of sound. Lazy pop languidly delivered like Bianchi is in no hurry to get to where he is going to. “Shonanoko” has almost a vaudeville or pre-rock quality but is recorded and mixed with state of the art equipment and never forgetting its indie roots. Besides the strings, the other running theme through this record is group chorus sing-alongs. An interesting choice seeing how sparse some of HSH’s records have been but it looks like when Bianchi promises baroque pop, he’s “all in.” “The Hummingbirds” recalls an Edward Sharpe band-as-gang chorus, while “Come on You Soldiers” is almost a camp song sung the day before everyone goes home—full of wistful joy and impending sadness. Bianchi has a typical indie non-singer’s voice but he does well by giving himself articulate lyrics and bounding melodies that don’t require a trained vocalist.

There is a warmth to Her Space Holiday that is almost disarming. Maybe Bianchi is showing signs of what his next project will be—maybe this is just his calling but if this is indeed the last Her Space Holiday record, Marc Bianchi has done himself proud.


2 Kommentare: