Gefühlvolle bis schwülstige Balladen, große Melodien, satte Streicher sowie Hawleys sonore Stimme und seine Twang-Gitarre: 5 Jahre nach seinem letzten Album „Further“ kehrt Richard Hawley zurück und knüpft dabei an den Sound seiner frühen Solowerke an. Könnte man per Zeitreise um mindestens 60 Jahre zurück springen und würde Fans von Roy Orbison, Elvis Presley oder Duane Eddy „In This City They Call Us Love“ vorspielen - man müsste natürlich die Schallplatte (black Vinyl, transparent yellow Vinyl, transparent blue Vinyl) mitnehmen - so würden sie diese sicherlich nicht zwangsläufig als „Zukunftsmusik“ identifizieren und ganz toll finden. Nur die ungewohnten ruppig-noisigen Gitarren auf „Deep Space“ könnten sie etwas beunruhigen…
Ganz toll finden auch die Plattenkritiker die 12 neuen Songs, denn „In This City They Call Us Love“ thront aktuell bei Metacritic mit einem Metascore von 84/100 hoch über fast allen seiner Alben. Lediglich „Cole’s Corner“ (2005; 85/100) bleibt knapp unerreicht.
‘Heavy Rain’ is a lament for absent friends, sad but the type of sadness that’s happy for deep people, while ‘People’ is sparse and intimate, the gentle pulse throughout barely existent as our hero pays tribute to the city built on steel and love. In contrast, the boisterous ‘Deep Space’ explodes out of the speakers, beginning like pre-Elvis rock’n’roll before thundering into something larger, as Hawley takes billionaires to task in a bid to escape the madness. Awe-inspiring stuff.Like the city which is inspired it, ‘In This City They Call You Love’ bristles with ideas. ‘When The Lights Go Out’ has a samba vibe, (even if the lyrics convey something else), while the glistening ‘Prism In Jeans’ evokes the likes of The Shadows. A sweet, dainty thing with guitars like harps, it’s one of the catchiest things he’s ever done. (…)But regardless of the inspiration, ‘In This City They Call You Love’ is an album of universal themes and tones, and one of Richard Hawley’s finest.
The question of just how long an artist should mine a particular seam is complex, but even although In This City The Call You Love again hymns Sheffield, is again in thrall to sounds of a certain revered vintage, Hawley continues to enchant. Prism In Jeans, which his wife Helen rightly thinks reminiscent of Jackie’s pastichable gem par excellence White Horses, also has a lovely air of Elvis movie deep-cut about it, while People, Hawley’s latest heartfelt nod to “This city of knives” and its steel production past motors gently. All soft kick-drum groove and spare acoustic guitar, its meditative air evokes the quiet dignity of industrious working-class lives.(Mojo)
6 Punkte
AntwortenLöschen6,5 Punkte
AntwortenLöschenIch kann die mittelprächtigen Wertungen nachvollziehen. 6 Punkte
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