Nachdem über ein Jahrzehnt kein neues Album von Dot Allison erschienen war, geht es nun Schlag auf Schlag: Nur zwei Jahre nach „Heart-Shaped Scars“ (2021) gibt es nun bereits den Nachfolger „Consciousology“.
In den 90er Jahren bewegte sich die Schottin musikalisch im Trip Hop- und Elektro-Umfeld, zuletzt präsentierte sie sich eher als klassische Singer/Songwriterin. „Schön. Aber auch: schön langweilig.“ lautete mein Urteil zum Vorgänger. Entrückten und entschleunigten Folk bietet auch die neun Songs von „Consciousology“, jedoch werden diese oftmals durch den massiven Einsatz von Streichern, aufgenommen vom London Contemporary Orchestra, aufgehübscht („Bleached By The Sun“, „Moon Flowers“, „Milk And Honey“). Zwischendurch überrascht das instrumentale und experimentelle „220Hz“ auch mit elektronischen Klängen. Besonders herausstellen muss man die Zusammenarbeiten mit Andy Bell von Ride („Unchanged“ und „Double Rainbow“), die dem Album eine besondere Würze verleiht, wodurch es sich deutlich vom Vorgänger abhebt.
Dot Allison veröffentlicht ihr Album, wie auch Andy Bell, bei Sonic Cathedral: „Consciousology“ ist als CD und LP (orange Vinyl, blue Vinyl) zu haben.
This is a sunrise album if I ever heard one, all delicate acoustic guitars, standup bass, conga-forward percussion and genuinely awe-inspiring strings courtesy the London Contemporary Orchestra. None of the backing, though, can eclipse Allison’s voice, which is as ethereal and dexterous as ever, lifted by electronic touches that build a through-line to her past. This record caught me off guard, much like the first time I heard Minnie Riperton’s “Les Fleurs,” and Dot has planted her own unique flower garden whose delights are still being discovered. A grower if there ever was one, and I have a feeling I’ll like this one even more as summer turns to Autumn.
Magically, this tender expansion on the sound of Heart-Shaped Scars retains the intimacy and power and proves just as heartbreakingly pure. On the album-opening "Shyness of Crowns," the synths and bits of programming fit perfectly with the swelling strings, giving Allison's vocals just the right amount of support and bringing the track to a breathtaking close. Other songs that utilize this kind of instrument-packed approach meld subtlety and low-key bombast in exactly the right proportion. It's like dream pop without the loud guitars or cosmic folk that's grounded by pain; crystalline melodies and cutting sadness are combined on songs like "Bleached by the Sun" and "Milk and Honey." As impressive as these tracks are, when she dials down the arrangements to just a few quiet strings and gently played guitars, she delivers a different kind of magic. "Double Rainbow" is all smears of sound, oscillating synths, and avant dub echoes, with Allison adding vocals that go beyond words into a timeless, formless realm of music. "Weeping Roses" is another instance where she forsakes arrangement for intimacy to deliver a song that oozes loss and regret.
Stimmt, etwas weniger langweilig als das Album zuvor. 6 Punkte
AntwortenLöschen6 Punkte.
AntwortenLöschenAndy Bell hätte gern bei allen Songs mitspielen dürfen... 6,5 Punkte
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