Bereits zu High School Zeiten gründeten Rob Grote, Mark Larson, Connor Jacobus und Braden Lawrence im kleinen Städtchen Lititz in Pennsylvan...

The Districts - Great American Painting


Bereits zu High School Zeiten gründeten Rob Grote, Mark Larson, Connor Jacobus und Braden Lawrence im kleinen Städtchen Lititz in Pennsylvania die Band The Districts. Mittlerweile sind 13 Jahre vergangen und das Quartett kann auf fünf gemeinsame Alben zurückblicken. Das von Joe Chiccarelli (Morrissey, The Strokes, The Shins, Broken Social Scene) produzierte „Great American Painting“ stellt dennoch eine Art Einschnitt dar, denn Jacobus hat die Band mittlerweile in aller Freundschaft verlassen.

Das Bild, das uns The Districts von Amerika malen, glänzt nicht in Pastelltönen (wie etwa die limitierte Schallplatte auf pink Vinyl), sondern zeigt auch die Schattenseiten wie Gentrifizierung, Waffengewalt und Kapitalismus auf. 
Auf „Great American Painting“ ist auch nicht alles gold, was auf dem Plattencover so schön glänzt: Bei Metacritic steht das Album nur bei 66/100 Punkten und damit der niedrigsten Bewertung in der Bandgeschichte. Ob es am deutlichen Schritt in Richtung Pop liegt? „Outlaw Love“, das zusammen mit Clementine Creevy von Cherry Glazerr eingespielt wurde, könnte auch von Future Islands stammen, und „Do It Over“ oder „I Want To Feel It All“ lassen einen an 80er Jahre Bands wie Simple Minds oder Icehouse denken. Zackiger Indierock ist hier deutlich in der Minderheit („White Devil“).   


 


(…) this is an album that speaks of revelations and looking towards the future, all tightly wound into a neat parcel of tracks that you’ll likely want to listen to over and over again. It’s easy for bands to stay in the safety realms of a genre and continue to deliver similar-sounding albums, but The Districts have evolved into something bigger and brighter with their fifth release. Turns out Great American Painting is pretty great.


 


This simplistic notion is best evidenced in the lead single 'I Want To Feel It All' - a breathless whirlwind emerging through sparkling synths, inspired by an acid trip. From his acid tower, Grote details his yearning to experience absolutely everything and the restrictions holding him back. The textures in this track are gorgeous, as is the album's opener - 'Revival Psalm'. Synths bob in and out amongst Grote's jangly vocals and guitar toplines - instrumentation reminiscent of LCD Soundsystem's later oeuvre.
A strong foundation, 'Revival Psalm' is closely followed by the measured 'No Blood'. Don't be fooled by the optimistic tone, though, 'No Blood' sings of gun violence - a long-standing anxiety of Grote's after he was locked-in during a performance on the night of the Paris terrorist attack. The power in this track boosts its aural simplicity, which unveils the feeling behind the final refrain: 'there's no blood left in this town.' White Devil' in comparison, verges on dad rock with a half-hearted political message that, in the context of the album, feels shorter than its peers.  





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