„Nobody said it was easy“, sangen Coldplay einst - heutzutage kann dies als Mantra helfen, falls man versuchen sollte, ein neueres Album von...

Palace - Shoals



„Nobody said it was easy“, sangen Coldplay einst - heutzutage kann dies als Mantra helfen, falls man versuchen sollte, ein neueres Album von Chris Martin & Co. durchzuhören. 

„Never said it was easy“ lautet der Titel des ersten Songs auf dem dritten Album von Palace - und tatsächlich erinnert die Londoner Band darauf teilweise an die frühen Coldplay. Nicht leicht war vermutlich die dem Lockdown geschuldete veränderte Aufnahmesituation, in der sich Palace nicht im Studio treffen konnten, sondern jeweils zu Hause festsaßen und sich Ideen und Sounds zuschickten um allein daran weiter zu arbeiten. Nicht leicht ist vermutlich auch die zentrale Thematik der Platte, denn das Quartett begibt sich in die Untiefen („Shoals“) der menschlichen Seele und setzt sich mit der Angst auseinander und landet dabei auch immer wieder bei Metaphern und Bildern rund um Wasser, Meer und Ozean („Give Me The Rain“, „Killer Whale“, „Shoals“, „Where The Sky Becomes The Sea“).     

„Shoals“ bietet 12 größtenteils ruhige und tiefgründige Alternative Rock Songs irgendwo zwischen Coldplay, Local Natives und - aufgrund Leo Wyndhams hohem Gesang - Bon Iver. Man kann das Album, neben der regulären CD und LP (black Vinyl), auch in der limitierten Auflage käuflich erwerben: pressed on coloured single 180 gsm vinyl presented in a 12" gatefold sleeve and including a lyric, behind the scenes photo book and illustrations.


Lead single “Gravity” dabbles in shoegaze soundscapes whilst exploring existentialism through philosophical lamentations. The boldness of the track juxtaposes the narrative of cosmological insignificance, as profound self-realisation oozes in sultry vocals. Backed by funky basslines and smooth, rolling percussive notes, the track hits an explosive climax before delving back into bluesy beats.
Stripped-back blues influence are prevalent throughout - with the suave elegance of “Killer Whale” Palace ruminate on time, where in “Lover (Don’t Let Me Down)”, we see the four-piece experiment with tales of the heart. With “Where Sky Becomes Sea”, Palace round off their journey with soft and woozy instrumentation as the LP slowly tapers to a close with layered harmonies and scattered vocal intonations.
With this album, Palace have offered a spiritual voyage through the fluctuations of life, and the uncertainty that holds its hand. If Shoals is anything to go by, Palace will be filling stadiums before too long.




 


The glassier tracks float freely through; ‘Gravity’ ironically spirals out into the atmosphere with pining guitar rings dancing under vocalist Leo Wyndham’s languishing passages, while album coda ‘Where Sky Becomes Sea’ brings us down neatly to solid ground. Cadence is established on ‘Fade’ and is not matched again in the project, but deftly exhibits the capability of Palace to mobilise their intensity into different shades. ‘Shoals’ suffuses a sense of somnambulism, where Leo’s longing cries fill expanses of sonically rich moments, splashed with reverb-heavy chord progressions and speculative melodies. A more pure and intense sound, less manufactured and acutely heartfelt.
(DIY)







2 Kommentare: