Hier ist noch ein weiteres Album, bei dem es zu Verzögerungen hinsichtlich der Vinylveröffentlichung kam. „The Hill, The Light, The Ghost“ s...

Haiku Salut - The Hill, The Light, The Ghost



Hier ist noch ein weiteres Album, bei dem es zu Verzögerungen hinsichtlich der Vinylveröffentlichung kam. „The Hill, The Light, The Ghost“ steht seit dem 10. September als CD in den Läden, die Platte sollte am 22. Oktober erscheinen, jedoch ist auf der Bandcamp Seite von Haiku Salut sogar erst vom 26. November die Rede.

Aber das Warten lohnt sich. Das fünfte Album der Multi-Instrumentalistinnen Gemma Barkerwood, Sophie Barkerwood und Louise Croft schwebt wieder einmal zauberhaft zwischen Folk- und Indietronic-Welten und liefert genau das, was uns früher bei Yann Tiersen, Amiina oder Sigur Rós (ohne Jónsis Gesang und Prog-Rock-Elemente natürlich) so beglückte. Manchmal meint man, diese Musik sei nicht von dieser Welt, aber so muss es wohl sein, wenn man, wie hier Haiku Salut, Geistern und Erinnerungen nachspürt.

Den Anstoss zum Album gab ein tragbarer Tascam Recorder, den Sophie zum Geburtstag geschenkt bekam und für Field Recordings nutzte. Während Louise in Elternzeit war, fuhr sie gemeinsam mit Gemma nach Berlin, drückte auf „Aufnahme“, begab sich in ein seit den 80er Jahren verlassenes Haus und spielte auf dem dort zurückgelassenen Piano ein paar Töne, die die Grundlage für den Song „Entering“ bilden sollten. 


 


Creating an exploration of sound and how it relates to memory only without personal context and building their own worlds around each one instead, The Hill, The Light, The Ghost draws on such emotions to create nine pieces that are all connected to a specific place and time. A concept album of sorts, but one that doesn’t necessarily follow any pre-ordained musical narrative. The Hill, The Light, The Ghost could easily be Haiku Salut’s Loveless moment.
Take “All Watched Over By Machines of Loving Grace” for example, which moves between the fractured ambience of My Bloody Valentine at their most effervescent and John Cage at his most obtuse. Nothing is left to chance and every avenue explored. Likewise on the delicate “I Dreamed I Was Awake For a Very Long Time,” which is possibly the closest piece of the nine in sound to anything Haiku Salut have released beforehand. What sets it apart is the way it glides effortlessly into the next segment, “How the Day Starts.”


 


The Hill, The Light, The Ghost is also a work that is unafraid to put some unease into the mix even when it is surrounded by beauty like All Watched Over By Machines Of Loving Grace which manages to sound creepy, gorgeous and intoxicating all at the same time. Then there’s Trespass which fully immerses you within the walls of a rotting house where it is just you, the piano, the unaware children playing outside and the ghost sat next to you on the stool.
This is in album full of intricate detail, confidence and a truly gorgeous sense of melancholy. The Hill, The Light, The Ghost shows a band really confident in their skills as artists and storytellers. It is a work that manages to feel familiar, old yet futuristic all at the same time and is an album that this writer will be returning a lot to as summer waves goodbye and autumn starts to natures colour scheme.


4 Kommentare: