Aktuell kommt es immer wieder zu Verzögerungen bei der Veröffentlichung auf Vinyl. Zum Beispiel ist „An Archaea“ als Download und CD am 25. Juni erschienen, die Schallplatte war zunächst für Anfang September angekündigt, soll nun aber erst am 1. Oktober erhältlich sein. Zumindest sieht das pink marbled Vinyl recht schick aus.
„An Archaea“ ist das vierte Album von Amusement Parks On Fire, jedes erschien bei einem anderen Label und der Vorgänger, „Road Eyes“, liegt auch bereits 11 Jahre zurück.
Die Band wurde von Michael Feerick 2004 als Soloprojekt gegründet und hatte im Verlauf der Jahre zahlreiche Wechsel im Lineup. Auch wenn auf aktuellen Fotos von Amusement Parks On Fire vier Herren zu sehen sind, ist die Band sehr auf Feerick zugeschnitten: Er schrieb und arrangierte die 10 Songs allein und nahm sie größtenteils gemeinsam mit Gavin Poole auf.
In einem Interview versprach Feerick 2017: „for anyone waiting [for a new album]… it’ll be fucking worth it.” Und er sollte recht behalten. „An Archaea“ dürfte sowohl Shoegaze- als auch Alternative Rock-Fans gefallen, auch wenn den rockigen Gitarrenausbrüche („Boom Vang“, „Breakers“) häufig ruhige, zurückhaltende Songs vorgezogen wurden. Während ich gedanklich beim gehauchten Gesang bei Swervedriver bin, lassen mich das über 6-minütige „Aught Can Wait“ und „Atomised“ auch kurz an „OK Computer“ denken.
Quite literally exploding with a decade’s worth of built-up energy, ideas, and guitar sounds, this belated follow-up is a further evolution of Feerick’s uncanny ability to take familiar elements of indie rock-with-a-capital-R, stretch them out, and subvert them with unique arrangements and esoteric artistic flourishes. When you look at a drop of pond water under a microscope, the effect is simultaneously fascinating and yet chilling and disorienting because you realize what you see with the naked eye is not anywhere close to the entire picture. That’s what An Archaea does with rock. There are urgent guitars, sub-bass depth charges, sonar pings, sampled radio chatter, a pet dugong—and that’s just album highlight “Breakers”. (…)If it all sounds heady, it is. This is Amusement Parks’ most challenging album. There are readily accessible pop tracks such as the gently swinging “Old Salt” and jaunty, XTC-like title track. But even these are peppered with buzzsaw guitars and interludes consisting of irato-style notes repeated in punishing fashion.However, An Archaea really isn’t all that difficult to get one’s head around. Part of that is because Feerick hasn’t forgotten how to write sharp melodies or use rock dynamics to thrilling effect. Single “Boom Vang”, a cathartic, swirling track with injections of liquid silver guitar and a Tortoise-like music-box breakdown, is an ideal entry point. Also, Feerick’s silky-smooth, enthusiastic voice is always welcoming, lending an innate charisma to everything he sings.
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