Unter Kontrollillusion (Illusion Of Control) versteht man, laut Wikipedia, „die menschliche Tendenz, zu glauben, gewisse Vorgänge kontroll...

Fawning - Illusions Of Control

 


Unter Kontrollillusion (Illusion Of Control) versteht man, laut Wikipedia, „die menschliche Tendenz, zu glauben, gewisse Vorgänge kontrollieren zu können, die nachweislich nicht beeinflussbar sind“.

Was könnten Cheyenne Avant und Devin Nunes, die zusammen unter dem Namen Fawning musizieren, glauben, kontrollieren zu können? Vielleicht, dass sie 4AD unter Vertrag nimmt, dass sie im Vorprogramm von Julee Cruise auftreten, dass sie Fans von Cocteau Twins, Slowdive und Cranes für sich gewinnen oder das David Lynch in einer zukünftigen Staffel von Twin Peaks sie im Roadhouse auftreten lässt? Nach dem Hören von „Illusions Of Control“ scheint dies alles genau so erstrebenswert wie umsetzbar zu sein.   

2019 erschien mit „Super“ eine erste EP von Fawning, mittlerweile gibt es mit „Illusions Of Control“ auch den ersten Longplayer (ultra-clear with black "smoke" vinyl) des kalifornischen Duos, der allen Dreampop-Fans an Herz gelegt werden kann. Beim Saxofon-Solo auf „Nothing Matters“ kann man ja weg hören.


 


The LP is is a stunning eight-song run that finds its footing somewhere between prime Cocteau Twins-era 4AD material and Manchester’s grittier Factory Records output, all while retaining its own dreamy aesthetic. (…)
Brief album-opener “At Fault” diffuses like a placid reverie, suspended in glistening guitar strokes and gentle synths press, while Avant’s sweetly airy vocals float among the soft sonic ambience.
Blissfully aerial “Uptight (Her Eyes)” brightens the mood with echoed drum beats, crystalline synth notes, and a cavernous foundation against which Avant sighs out her baby’s breath vocals, sounding like a calmer and less sharp Alison Shaw (Cranes).
Shimmering instrumentals envelope “Wait” while Avant murmurs a bit more directly amid ringing guitars and a strictly smacked drum beat. The lyrics of this track, and for the album as a whole, are bittersweet, but half-buried in the mix, so the meanings have to be puzzled over, but usually speak to love, loss, change, and fate. (…)
Spare and lamenting album-ending “Linger” actually delivers a message of hope lyrically, as Avant declares that things can get better, but that it takes initiative and not just wallowing in memories and what-ifs. Her gauzy voice may sound sad, but the mists of melancholy clear up just a tad (with the help of dawning synths and glorious guitar glow) on this closing track.






3 Kommentare: