Würden die Aliens aus dem UFO des Plattencovers die LP von „ How To Be Human “ auf ihren Schallplattenspieler legen, könnten sie denken, das...

Suburban Living - How To Be Human


Würden die Aliens aus dem UFO des Plattencovers die LP von „How To Be Human“ auf ihren Schallplattenspieler legen, könnten sie denken, dass sich seit ihrem letzten Besuch auf der Erde - das muss 1989 gewesen sein - technisch auf der Erde wenig getan hat („Die Erdlinge lassen immer noch Vinyl laufen, wir haben schon Compact Discs!“) und musikalisch nicht viel passiert ist: „“Main Street“ ist 80er Jahre Synth-Pop.“, „ Stammen „Glow“ und „16 Hours“ nicht von „Disintegration“ von The Cure?“ und „Die Erdenbewohner lieben immer noch Saxophon („Indigo Kids“), kaum zu glauben.“

In Philadelphia ist das Quartett namens Suburban Living beheimatet, das aus Wesley Bunch (Gesang, Gitarre), Chris Radwanski (Gitarre, Keyboards), Mike Cammarata (Schlagzeug)  und Peter Pantina (Bass) besteht. Ihr drittes Album „How To be Human“ hätte es nach „Suburban Living“ (2015) und „Almost Paradise“ (2016) fast gar nicht gegeben, denn ein Hausbrand am Silvesterabend 2018 verwandelte nicht nur die zweijährigen Arbeitsergebnisse von Wesley Bunch in Schutt und Asche. 

Doch mittlerweile konnten sowohl alle Songs neu eingespielt als auch mit EggHunt Records ein neues Label gefunden werden, dass „How To Be Human“ veröffentlicht - in limitierter Auflage auf Alien-Green Vinyl.   


 


The sunlit synths are stark and haunting. It takes me back to those days as a teenager and taking fall drives up Observatory Road, cruising through the lush forestry that surrounds the twisted back country. Back then it was The Smiths’ The Queen Is Dead in the cassette player. If it was now, it would be this.
“Glow” extends the sentiment with beautiful electrified dream pop expressions that fall into the shadows. And even though “Indigo Kids” sounds like a preset demo song to a Casio keyboard from 1985, the sluggish time signature is meditative. With Peter Pantina’s hollowed-out bass riffs, I’m not sure if I am going to hear Robert Smith step up to the mic or Bunch. But damn when Bunch sings, a world of memories and feelings come rushing in like a warm blanket on a cold, snowy day. What could make this song better? Add in a sax that stands out only to complement what everyone else is doing. It’s sheer brilliance caught unexpectedly.


 


Each Suburban Living song can be viewed as a deep pool with a surface of glassy synthesizer and often undistorted guitar, under which bass and drums rumble and hum. Bunch’s vocals, which bring to mind a more nasal Robert Smith, serve as the bridge between the chugging lower layer and shimmering water level. This dynamic is clearest on “Dirt,” where the bass carries the melody and Bunch describes the liberation of no longer caring that someone treated you like shit in the past. The most thrilling moments on the record are when the layers crash together, like they do in the outro of “Video Love.”




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