• Haiku Salut - There Is No Elsewhere




















    Aller guten Dinge sind drei: Haiku Salut sind ein Trio aus Derbyshire Dales, das aus den Multiinstrumentalistinnen Gemma Barkerwood, Sophie Barkerwood und Louise Croft besteht, und „There Is No Elsewhere“ ist ihre dritte Platte. Die beiden Vorgänger, „Tricolore“ (2013) und „Etch and Etch Deep“ (2015), wurden in der heimischen Presse ziemlich abgefeiert und werden bei Metacritic mit 79 bzw. 84/100 Punkten gelistet. 

    Haiku Salut haben sich dem instrumentalen Electronica-Sound verschrieben, der sich auch aus Dreampop, Neoklassik und Post-Rock speist, und sie verweben dabei sowohl elektronische Gerätschaften als auch akustische Instrumente (Akkordeon, Piano, Glockenspiel, Trompete, Gitarre, Ukulele, Melodica und Schlagzeug). Sie selbst sprechen hier von „loopery and laptopery“ und ich würde eher Referenzen, wie Amiina, múm, Yann Tiersen, Detektivbyrån, Efterklang oder Public Service Broadcasting, zur anschaulichen Beschreibung heranziehen.

    Die Tracks „The More And Moreness“ und „Cold To Crack The Stones“ sind in Zusammenarbeit mit Glastonbury Brass entstanden und sollen als Klangbeispiele dienen:




    (…) Haiku Salut have created an album both alluring in composition and intricate in arrangement. Thematically and in delivery There Is No Elsewhere is an album from a band revelling in their identity and in being true to themselves through a sound already highly recognisable as only theirs and at once formidable and fragile, beautiful and fascinating.
    (Drowned In Sound)




    Fresh, detailed and packed with surprises, every element of There Is No Elsewhere is carefully mixed. Their work — playfully branded "baroque-pop folktronica neo-classical something-or-other" — surprises and delights in equal measure.

    Take the addition of Glastonbury Brass on the aforementioned would-be club anthem "The More and Moreness" and on "Cold to Crack the Stones" — it makes no sense on paper. And to be sure, 1:45 into the pristine electronic intro of "Cold to Crack," a brass band is the last thing you expect. By 1:48, it is a heaven-made match. Don't be surprised if you see it imitated by a host of artists in the new year.
    (Exclaim)

    The beauty of instrumental music is that, when executed properly, it has the ability to form the deepest narratives – and paint the most detailed pictures - without words ever being a requisite. Haiku Salut use instruments as a tool to tell stories, and the band’s emotional gravitas is symptomatic of how this type of music can triumph against all the odds.
    (Clash Music)

  • 2 Kommentare:

    Olly Golightly hat gesagt…

    Größtenteils wirklich sehr schön.

    7,5 Punkte

    Dirk hat gesagt…

    Da würde ich gern einmal die Lampen-Show sehen...
    7 Punkte

    Die 10 besten Alben von Stephen Duffy

    10. Stephen Duffy - The Ups And Downs (1985)
    9. The Lilac Time - lilac6 (2001)
    8. The Lilac Time - Paradise Circus (1989)
    7. Stephen Duffy and The Lilac Time - Keep Going (2003)
    6. The Lilac Time - The Lilac Time (1987)
    5. Stephen Duffy - Duffy (1995)
    4. The Lilac Time - And Love For All (1990)
    3. Stephen Duffy featuring Nigel Kennedy - Music In Colours (1993)
    2. The Lilac Time - Astronauts (1991)
    1. Stephen Duffy - I Love My Friends (1998)

    (ausgewählt von Dirk)