Letztes Jahr sah ich Mitski beim Best Kept Secret Festival . Auf den Auftritt hatte ich mich im Vorfeld sehr gefreut,...

Mitski - Be The Cowboy




















Letztes Jahr sah ich Mitski beim Best Kept Secret Festival. Auf den Auftritt hatte ich mich im Vorfeld sehr gefreut, da mir ihr letztes Album „Puberty 2“ gut gefallen hatte - aber offensichtlich hatte Mitski Miyawaki jedoch keinen besonders guten Tag erwischt und so wirkte sie auf mich genervt bis lustlos.

Auf ihrem aktuellen und bereits fünften Album „Be The Cowboy“ hat sie offensichtlich die Lust am rauen, von der Gitarre dominierten Indierock und an der Laut-/Leise-Dynamik etwas verloren. Gut, dass es da noch „A Pearl“ oder „Remember My Name“ gibt. Keyboards, Bläser und Beats rücken in den Vordergrund, geradezu fröhlich mutet die sonst so melancholische bis zerrissene Mitski stellenweise an und die 14 Songs, von denen ein Dutzend deutlich unter der 3-Minuten-Marke verebbt, speisen sich nun aus unterschiedlichen Quellen wie Disco („Nobody“), 80er Synth-Pop („Why Didn’t You Stop Me?“), Folk („Come Into The Water“) und Country („Lonesome Love“). Dieses bunte Potpourri fährt zahlreiche positive Plattenkritiken ein und steht wie sein Vorgänger aktuell bei 87/100 Punkten bei Metacritic.


Mitski’s songwriting trademarks are strong enough to transcend the stylistic revamp – arrangements that are rich without being precious (Pink in the Night), plus her terrifically mordant worldview. “Nobody butters me up like you,” she sings on twisted country song Lonesome Love. “And nobody fucks me like me.” It is hard to sing at a remove and maintain emotional directness – Mitski is famously private – but like St Vincent or even David Lynch, she specialises in the bait-and-switch of delight and obfuscation.
(Guardian)




Be the Cowboy shows that love and loss can be grand and small at the same time. That two minutes is more than enough time to melt down emotion into a pure concentrate and nearly drown yourself in it. That every moment can be a epic love story, that every heartbreak can be as hard and small as a pearl and just as coveted.
(Consequence Of Sound)




There may be nothing explicitly political in the songs on Be the Cowboy. But there’s plenty implicit, from the DIY American mythology of the title, to the way the songs validate voices that are shaky, hurting, irrational, and damaged, while also being smart, wry, powerful, and deserving of love. There are no cowboys riding in to save the day anytime soon anywhere, it seems. But Mitski will remind you that saving yourself is usually a good first priority.
(Rolling Stone)


Mitski unterwegs:
01.10.2018 Köln, Gebäude 9
04.10.2018 Berlin, Musik & Frieden
06.10.2018 Hamburg, Uebel & Gefährlich

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