Die Veröffentlichung von „Music For People In Trouble“, dem sechsten Album von Susanne Sundfør , hat sich aus unvorherseh...

Susanne Sundfør - Music For People In Trouble

















Die Veröffentlichung von „Music For People In Trouble“, dem sechsten Album von Susanne Sundfør, hat sich aus unvorhersehbaren Herstellungsproblemen um zwei Wochen verschoben. Unvorhersehbar war auch der musikalische Wandel der Norwegerin, die man zuletzt vornehmlich mit Synth-, Elektro- und Experimentalpop in Verbindung brachte.

Doch auf den 10 neuen Liedern, die über Bella Union erscheinen und von Jørgen Træen, der auch für „The Silicone Veil“ (2012) verantwortlich war, produziert wurden, schweigen die elektronischen Gerätschaften. Susanne Sundfør präsentiert sich nun als spartanische Singer/Songwriterin, die Stimme und Lied in den Mittelpunkt stellt und diese hauptsächlich von analogen Musikinstrumenten (Akustik- und Slide-Gitarre, Piano, jazzige Bläser und nahezu keine Percussion-Instrumente), Natur- und Stimmsamples sowie John Grant („Mountaineers“) begleiten lässt. 

Folk („Mantra“), Country („Reincarnation“), Piano-Pop („No One Believes In Love Anymore“) und Barmusik („Good Luck Bad Luck“, „Undercover“) heißen die neuen Fixpunkte von Susanne Sundfør, doch ganz ohne Klangexperimente („The Sound Of War“) geht auch „Music For People In Trouble“ nicht vorüber. Sundfør-Fan, die gleichzeitig ihr Herz an Vinyl verloren haben, sind jedoch wirklich „People In Trouble“, denn die Schallplatte erscheint erst am 29. September.




Inspired by travels around varied political and social landscapes, from North Korea to the Amazon rainforest, there are trickling water sounds, wiry bleeps and animal peeps throughout. Sundfør is startlingly back-to-basics at times – there are even schmaltzy ballad tones – but frequently her straightforward songs derail brilliantly.The sombre Good Luck Bad Luck is like an Adele song, if Adele sung about oil spills to the sound of smoky, late-night jazz. Music for People in Trouble is an art installation-like interlude, while folk song The Sound of War declares that “chaos remains” and ends with a moody, cinematic soundscape. Another triumph for Sundfør, who delivers complex, maudlin subjects with lightness and majesty.(The Guardian)




When the songs pan out to feature other players, it’s brief and confounding - the resigned end-of-romance dirge “Good Luck Bad Luck” ends with an unexpected slowed-down jazz break that disappears just as the listener gets comfortable. On album closer “Mountaineers”, Sundfør is joined by fellow mournful Northern European resident John Grant, who chants a tale of romantic breakdown and plane crashes (“jumbo jets spiralling down/like vultures of the stars”) over an ominous drone reminiscent of late-period Scott Walker. Oil spills from wrecked aircraft are alluded to at least twice on the album in the context of relationship trouble: interpersonal and worldly disasters are dealt with so closely that they become homogenous, both equally apocalyptic.Music for People in Trouble perhaps doesn’t have the crossover appeal that Ten Love Songs had, and its head-on engagement with contemporary struggles will certainly not be for everyone. But for those who are done with escapism, at least for an hour or so, its sustained mood brings rich rewards.(The LIne Of Best Fit)


Susanne Sundfør in Deutschland:
16.09.17 Köln, Artheater
20.09.17 Berlin, Silent Green Kulturquartier


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