Wenn Fans von Belle & Sebastian im Jahr 2003 ein wenig enttäuscht waren, denn weder „Fold Your Hands Child, You Walk Like A Peasant“ (2000) noch „Storytelling“ (2002) konnten an die ersten drei Platten der Schotten heran reichen, dann stellte „A Minor Revival“ eine eben so gelungene wie schöne Alternative dar.
Die beiden Australier Karl Smith (Gitarre, Gesang) und Pete Cohen (Bass, Piano, Gesang) hatten drei Alben in vier Jahren veröffentlicht, dieses war das beste. Danach hatten Sodastream ihr Pulver irgendwie verschossen, es dauerte drei weitere Jahre bis zum nächsten, nicht mehr so starken Album („Reservation“), ein Jahre später wurde die Band aufgelöst.
Jetzt gibt es aber gute Nachrichten zu verkünden: Nach über 10 Jahren veröffentlichen Sodastream wieder ein Album - und es ist gut geworden!
Akustische Gitarre, Bass, ein Celloein wenig Percussion und zarter Gesang, viel mehr brauchen Folkpop-Freunde nicht, um glücklich zu sein. Gleich beim Opener „Colouring Iris“ können Fans von Nick Drake, Belle & Sebastian oder Kings Of Convenience erleichtert durchatmen. Die folgenden „Habits“ und „Three Sins“ ziehen das Tempo ein wenig an, so dass man am Ende der Single auch an Hefner denken kann:
Der Einsatz von Bläsern („Letting Go“), Mundharmonika („Moving“) oder Marimba („On The Stage“) und regelrecht rockig dargebotene Songs („Tyre Iron“) sorgen für reichlich Abwechslung. Die Auszeit hat Sodastream offensichtlich gut getan.
The startling lead single ‘Three Sins’ takes the perspective of a firebug, a sexually abusive Catholic priest and a suicide bomber, culminating in a cathartic chant- along. Guitarist Karl Smith’s voice swings from creaky plaintiveness to a haunted howl, while bassist Pete Cohen contributes a robust undercurrent of upright bass (both plucked and bowed) and baritone harmonies.
After the sinewy latticework of rhythms and melodies on opener ‘Colouring Iris’ and the stormy horn flourishes on ‘Letting Go’, the clouds part later in the album with leavening marimba on ‘On the Stage’ and singing saw on ‘Saturday’s Ash’. Between the arrangements and the songwriting, Sodastream have never been better.
(faster louder)
One of the appeals of good folk music, for me, is that because it derives from tradition it has a certain familiarity that makes it sound comfortable and recognizable from a first listen. Overdone, this can be trite and tedious but listen to “Three Sins” and you will almost immediately find yourself humming the arresting melody line.
By song four on the album, “Letting Go”, one immediately realizes there's more here than just an acoustic duo doubling up on expected instruments and instrumentation. The song opens with a brass chorus that serves as a supportive background for the melody. The song “Moving” adds a string section that alternates, to my surprise effectively, with harmonica. Is that a marimba I hear on “On the Stage” and a theremin opening “Saturday's Ash”? Sounds great, whatever they are. Backing vocals throughout the album are just that. They are certainly audible, but intentionally subdued. Karl Smith's lead is thin and limited, but endearing
“Tyre Iron” introduces something new to me: acoustic cello pyschedelia. It takes a full two and a half minutes before the acoustic guitar and cello cease trading licks and the song settles into a very pleasing melodic, driving groove. Good stuff.
(soundblab)
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