„What the fuck is wrong with you?“, fragt Moby das US-amerikanische Volk in einem offenen Brief nach dem für klar denkende Menschen unverständlichen Ergebnis der Präsidentschaftswahlen.
„What the fuck is wrong with you?“ – diese Frage haben vermutlich auch viele Moby-Fans in den letzten Jahren vermutlich zumindest innerlich formuliert, während sie seine größtenteils langweiligen, zwischen Ambient und Fahrstuhlmusik pendelnden Alben gehört haben.
Das dreizehnte Studioalbum von Moby ist das Ergebnis eines musikalischen Projekts, welches, neben Richard Melville Hall, noch Mindy Jones, Julie Mintz, Jonathan Nesvadba, Joel Nesvadba, Jamie Drake und Lauren Tyler Scott involviert und unter dem Namen The Void Pacific Choir läuft.
„These Systems Are Failing“ beinhaltet 9 Songs, die in der Deluxe Edition um 3 weitere Titel ergänzt werden, und dann 48 Minuten läuft. Zumindest diesen Fehler der beiden Vorgänger, „Innocents“ (2013) und „Destroyed“ (2011), die in ihren regulären Versionen bereits weit über eine Stunde liefen, hat er nicht wiederholt. Aber ist es in musikalischer Hinsicht spannender geraten als zuvor? Auf jeden Fall schläft man bei dieser Mischung aus Dancepunk und New Wave nicht ein und einige Titel könnten gut in der Gothik-Disco zwischen Project Pitchfork, Suicide und New Order laufen.
Metacritic verortet alle Werke nach „Play“ (84/100) im unteren 60-Punkte-Feld, nur „Hotel“ stellt einen Ausreißer nach unten (47/100) dar. „These Systems Are Failing“ macht da, trotz musikalischer Neuausrichtung, keine Ausnahme: 62/100.
For the most part, these are upbeat, energetic tracks buzzing with fuzzy guitars and period, luminous overblown synth hooks. Moby has always confessed a love of artists like Joy Division and New Order, and you can hear echoes of those Manc legends in tracks like ‘The Light Is Clear In My Eyes’, opener ‘Hey! Hey!’ and ‘A Simple Love’, while ‘Don't Leave Me’ adopts a funky, eclectic stance before going all Billy Idol on you. Elsewhere, you hear big, anthemic flourishes on the stand-out ‘Are You Lost In The World Like Me?’ that Simple Minds and Devo would recognise as having come out of their own prodigious New Waviness, while some of the negativity and aggression that coloured the likes of ‘Animal Rights’ (1995) bubbles up again angrily on tracks like ‘Erupt & Matter’ and the amphetamine thrash of ‘And It Hurts’.
As (further) reinventions go, ‘These Systems Are Failing’ is annoyingly remarkable, and enduring proof that only one person on earth knows how to make sense of the path that the erstwhile Richard Melville Hall has taken and is taking: Moby himself. Ever mutable, always evolving, never anything but relentlessly restless. As the song here says, perhaps he is lost in the world, but he's doing it in style.
(clash music)
Moby says that musically he put in “everything I like: punk and post-punk and new wave and euphoric rave and yelling”, a barrage of alienated disillusion; but the Suicide-style electro-throb of “I Wait For You” and the industrial steamhammer motorik of “Don’t Leave Me” are the kinds of thing that sounded darkly new four decades ago, grim harbingers of a dehumanised future, but now seem just a bit dated. The scuttling electropop anthem of self-deception and dying dreams, “Hey! Hey!”, opens the album with focus and intensity, but it doesn’t take many tracks to blunt the impact of Moby’s relentless goosestepping drum programmes and shouty slogans.
(Independent)
Ich mag's, wenn Moby Randale macht: 8,5 Punkte
AntwortenLöschenDank der niedrigen Erwartungen 7 Punkte
AntwortenLöschenDas Dauer-Gewummer und -Geböller kann ich nur in geringer Dosis gut finden. 6 Punkte
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