Der Mann trägt gern Frauenkleidung und Lippenstift auf, hat bereits sechs Alben veröffentlicht (zunächst drei als Ezra Furman And The Harpoons und dann drei solo), stammt aus Chicago, Illinois, ist 28 Jahre alt und mir erst zu einem Begriff geworden, als „Perpetual Motion People“ im Juni zur Platte des Monats im Musikexpress gekürt wurde.
Ezra Furman wirft auf dem Album, das ihm den Durchbruch bescheren wird, wenn viele guten Kritiken gleich bedeutend mit vielen Plattenverkäufen sind, einiges in den Topf: schrägen Folk-Punk im Stile der Violent Femmes („Restless Year“), Saxophon-Attacken („Wobbly“), Doo-Wop der 50er Jahre („Lousy Connection“, „Pot Holes"), schräge Geschichten und Balladen mit Country-Flair („Hour Of Deepest Need“), rumpelnden Garagen-Rock („Tip Of The Match“) oder Pop-Albernheiten, wie sie auch Ween präsentieren könnten oder die gut in die Augsburger Puppenkiste passen würden („Haunted Head“).
Metacritic errechnet einen Metascore von 81/100 möglichen Punkten für „Perpetual Motion People“:
Furman's third attempt has accomplished something many fail to do – he is self-deprecating, but his witty humour allows a glimmer of optimism. An enlightening journey through the mind of an outsider, but an entirely relatable one.
(Clash Music)
Doused in saucy saxophones that make it sound like the sort of ramshackle ‘50s retro revue that Mac DeMarco might make if he fronted Dexys Midnight Runners, it hops, skips and jumps between genres with abandon. One minute he’s lovelorn Neil Young (‘Hour Of Deepest Need’) or roots rock Neutral Milk Hotel (‘Tip Of A Match’), the next he’s skiffle Showaddywaddy (‘Pot Holes’) or drunk Benny Hill (‘Wobbly’). “I was sick of this ordinary life… you’ve gotta keep it new to keep it true”, he explains on acoustic glam anthem ‘Ordinary Life’. It’s a philosophy that makes ‘Perpetual Motion People’, from beat pop opener to gospel closer, a constantly surprising and relentlessly melodic pleasure.
(NME)
"I'm sick of this record already," Ezra Furman sings midway through his third solo LP. Brutal honesty is a constant in the San Francisco-based singer-songwriter's lyrics: He’s vulnerable, bitter and flawed, with gritty vocals to match. On this album, though, he's closer to self-acceptance, as signaled by the dresses he has worn onstage and on this album's cover. At the same time, the music has gotten more ambitious, with crisp saxophone and percussion framing deep, slurred doo-wop backing vocals. "One September in Boston, I lost the will to live," he sings. Perpetual Motion People is an album that makes you root for him to pull through.
(Rolling Stone)
Im Oktober steht Ezra Furman wieder auf deutschen Bühnen:
27.10.15 Berlin, Lido
28.10.15 Hamburg, Molotow
29.10.15 Köln, Blue Shell
Mir gefällt hier nicht alles, aber: 6,5 Punkte
AntwortenLöschenKommt auch bei mir nicht über 6,5 Punkte hinaus.
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