Mit ihrer ersten EP "To The North" erregten Matthew And The Atlas über das Internet die Aufmerksamkeit von Mumford & Sons, die sie daraufhin in ihrem Vorprogramm mit auf Tournee nahmen. Bei der musikalischen Nähe der beiden Bands zueinander (Americana trifft auf britischen Folk) ist dies auch kaum verwunderlich. Ben Lovett, einer von den drei Mumford-"Söhnen", wählte die EP als erste Veröffentlichung des von ihm mit gegründete Label Communion Records (Daughter, To Kill A King, Bear's Den) aus. Zu diesem scheint Matt Hegarty, der Kopf hinter Matthew And The Atlas, auch weiterhin gute Beziehungen zu haben, denn aus dem Communion Umfeld sind Kev Jones (Bear's Den) als Produzent und Matt Corby an diversen Instrumenten und als Gastsänger auf "Another Way" aktiv beteiligt.
Nach einer zweiten EP ("Kingdom Of Your Own") erschien dieses Jahr bei Communion das Debütalbum von Matthew And The Atlas. "Other Rivers" entstand Ende 2013 in den Squareheads Studios in Kent und stellt eine Weiterentwicklung im Vergleich zu den beiden EPs dar: Natürlich werden hier weiterhin alle möglichen Saiteninstrumente gezupft und Hegarty besticht weiterhin durch seine warme, tiefe Stimme, jedoch sind die Songs rhythmusorientierter, durch dezente Elektronik verfeinert und aufgrund der unterschiedlichen, aufeinander gestapelten Soundebenen weniger schlicht geraten.
Freunde von Mumford & Sons, Bear's Den, Villagers, Bon Iver und Bill Callahan sollten dem Album - wenn noch nicht geschehen - eine Chance geben. Erste Eindrücke sollen die Videos zu den Singles "Nowhere Now" und "Pale Sun Rose" vermitteln:
A wealth of instrumentation is hugely beneficial to its lasting appeal. On 'Counting Paths' the intervention of strings and keys upon an already established electronic drum style adds great momentum to his reflective declaration: “Well, if I could apologise / Put the lie back in you eyes/ Nobody's ever looked at me that way”. Driven by the unashamedly pretty rhythmic pairing of banjo and electronic drums, Hegarty's dense baritone on 'Pale Sun Rose' carries the oblique subject matter to a bitter-sweet high. Lyrically, inspiration has clearly been lifted heavily from songwriters like Bill Callahan and Will Oldham, with a pastoral masculinity projected throughout.
(the digital fix)
There is no immediacy to Other Rivers, no fanfare or anything that instantly demands attention. Instead, it’s an album that the terms ‘slow-burn’ and ‘a grower’ were invented for. Shimmering into existence with “Into Gold”, a warm, still, sun-drenched track that shines in and out with almost a capella vocals, rising to a banjo and tambourine led middle eight, before sinking into the horizon.
The dramatic peak of “Pale Sun Rose” has the slightly disorientated feel that Villagers do so well, with interweaving melodies and a busy, clustered sound. One of the examples of the new directions MatA has gone in, it’s followed, by contrast, by “To the North”, a reworking of an older track that drops back down to an acoustic, sparser feel, with the yearning, upward reaching vocals that were so present in earlier recordings.
The unexpected major chords of the predominantly minor “Out of Darkness” along with discordant strings, and a regulatory drum machine backing makes this one of the most dramatic pieces on the album, in a swirl of mystery and tumultuousness. The juxtaposition of dark, wistful lyrics, written plainly and cleanly, with an uplifting, rabble-rousing melody becomes more apparent later on in the album, in particular “Everything That Dies”, with the mantra ‘you said everyone you know, one day ill surely die/but everything that dies in some way returns’ transforming it from what starts a gospel-esque melody into an electronic backed epic chorus.
(the line of best fit)
Hier vergebe ich gute 6,5 Punkte.
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